Om du är i uppstarten av ditt nyhetsbrev för din blogg, e-butik eller ditt lilla företag och söker ett verktyg som är enkelt att använda som kan sköta dina mailutsikck så bör du ta en ordentlig titt på verktyget Convertkit

Jag har under åren testat många av de verktyg som finns för detta ändamål och vissa verktyg är så pass komplicerade att det tar bort lusten att driva nyhetsbrev överhuvudtaget. Såvida man inte är ett stort företag med anställda som jobbar heltid med nyhetsbreven bör man välja ett verktyg som är skapat med användaren i fokus. 

Om man som mig (och kanske som dig som just nu läser detta) driver ett litet företag ensam så har man ingen tid att lära sig de mer komplicerade verktygen som finns på marknaden. Sedan har man kanske heller ingen lust eftersom man helt enkelt bara skall göra enklare utskick.

Funktioner

Även om du vill hitta ett verktyg som är skapat med användaren i fokus så behöver ju inte det betyda att du skall välja det simplaste verktyget. Om ett verktyg är lätt eller svårt att använda har inget att göra med de funktioner som verktyget har utan mer hur gränssnittet är utformat. 

Ett verktyg som har en rad funktioner som du kanske aldrig någonsin kommer att använda kan som verktyg betraktat vara väldigt enkelt att använda på det sätt verktyget är uppbyggt och utformat. 

Även om man tänkt att göra det lätt för sig själv i början är det lika bra när man väl skall välja ett verktyg att välja ett som både är lätt att jobba med men som samtidigt har mer invecklade funktioner under huven. 

Problemet som kan uppstå om du väljer ett för simpelt verktyg är att du förmodligen kommer att måste byta verktyg i framtiden och det är mer besvärligt än man kan tro vid en första anblick. 

Man måste flytta alla prenumeranter från det gamla till det nya verktyget och man måste även få det godkänt. 

Det låter kanske som en smidig process men beroende på hur många prenumeranter du har och hur du anskaffat dig dessa så kan det bli en rätt invecklad historia att byta verktyg. 

Jag tänkte redan nu tipsa om vilka funktioner det verktyg du väljer bör vara utrustat med. Även om du inte kommer använda dessa funktioner från start så är det skönt att veta att det finns att tillgå när du väl behöver dessa funktioner i framtiden. 

Leveranssäkerhet

Den mest basala funktionen ett verktyg skall klara av är att leverera dina utskick till din prenumerants inkorg. Detta är ju grunden inom e-postmarknadsföring och det är ju därför alla dessa verktyg är skapta från första början. 

Även om detta inte är en funktion egentligen så är det ju ett måste du ju lita på att det verktyg du väljer kan leverera dina utskick så de når mottagaren. Detta är den största anledningen att jag valde det verktyg jag använder idag. 

Inget verktyg kommer att leverera alla utskick till fullo varje gång men eftersom mitt hade vunnit en rad tester just när det kommer till leveranssäkerheten var det ett stort plus för mig och en viktig anledning till att jag slutligen valde det. 

Automation

Ju längre du driver dina nyhetsbrev ju mer kommer du vilja automatisera din marknadsföring via e-post och då måste ditt verktyg klara av automatiska processer. 

I uppstarten av ditt nyhetsbrev kanske du inte känner något behov att ha denna funktion men jag kan lova dig att du kommer efter en tid. 

Segmentation

Ditt verktyg skall också kunna hantera att segmentera dina prenumeranter på ett bra sätt eftersom det är effektivt på väldigt många plan. Om vi tar ett exempel så kan man på ett par sekunder hitta de prenumeranter som inte öppnat dina utskick på ett par månader och ta bort dem.

Detta gör att du kan hålla ned utgifterna för att du kan bli av med prenumeranter som inte reagerar på dina utskick utan du får även bättre öppningsfrekvens på dina utskick vilket bara är positivt från många vinklar. 

Mobilanpassat

Eftersom majoriteten av all e-post öppnas via mobila enheter idag så är det av yttersta vikt att det verktyg du använder är anpassat för mobila enheter. Detta gäller då inte bara att de mailutskick du skickar till dina prenumeranter ser bra ut för dem. 

Att det skall vara anpassat för mobila enheter handlar lika mycket att du som ägare av nyhetsbrevet lätt skall kunna jobba med dina nyhetsbrev även om du är på resande fot. Många driver i början sin verksamhet på sidan om en anställning. 

Då behöver man ta tillvara på varje minut man kan om det så är på bussen, tåget eller på flyget man måste sitta och skriva och skicka eller förbereda sina nyhetsbrev. Då är det mycket viktigt att det flyter på smidigt för alla parter på de mobila enheterna.

Läs också: Mobilanpassa dina nyhetsbrev

Integration

Programmet du använder för dina utskick skall givetvis också vara lätt att integrera på din egna webbplats vilket är en förutsättning för att du skall kunna få fler prenumeranter. Eftersom denna är en basfunktion i de flesta verktyg så brukar de finnas med i de flesta verktyg. 

Verktyget jag använder har tagit denna med integration ett steg längre och utvecklat en rätt avancerad plugin till WordPress som gör det sjukt smidigt att få in formulär på sin sida och om du vill veta mer om hur de gjort detta och hur det ser ut kan du göra det i deras dokumentation.

En sista sak som kan vara värd att nämna som du också bör hålla utkik efter är hur lätt det är att integrera det verktyg du väljer i andra verktyg som du kan behöva. 

De största verktygen på marknaden är rätt långt fram när det kommer till detta så väljer du något av dessa så kan du sova gott på natten.

Dataskyddsförordningen

Dataskyddsförordningen (GDPR eller The General Data Protection Regulation som förkortningen står för) försvårade arbetet för företag som opererar på nätet rätt mycket när lagen trädde i kraft i början av 2018. 

Just denna artikel handlar inte så mycket om just detta (här kan du läsa en artikel enbart om detta) utan att det kan vara bra att du väljer ett verktyg som har omfamnat denna relativt nya lag. Du skall om du vill följa lagen vilket du också bör göra visa upp en liten ruta när en ny prenumerant måste kryssa i att denna vill ta emot information från dig. 

Om det verktyg du valt inte byggt in denna funktion kan det vara mycket krångligt för dig att lägga till så att det blir korrekt på egen hand om du inte är någon form av programmerare. Mitt verktyg har gjort denna process mycket lätt. 

Om du vill se hur det verktyg jag har, Convertkit löst detta med gdpr så klicka bara på fältet nedan så kan du läsa mer om det på deras webbplats och även se hur de utformat det i verktyget. 

Läs även: Glöm inte av gdpr för dina utskick

Landningssidor

Jag och många med mig gillar att använda landningssidor och i mitt verktyg finns denna funktion inbyggd. Att använda sig av landningssidor är något många använder sig av eftersom de dessa sidor konverterar väldigt bra. 

Även om du förmodligen kommer att använda dig av dessa i framtiden så är det kanske inget krav av ditt verktyg skall ha detta inbyggt. Men om du hittar ett verktyg du gillar som även har detta inbyggt så tycker jag du skall välja det verktyget, om du gillar allt annat med det alltså. 

Den stora anledningen till att jag älskar att detta finns i mitt verktyg är att man slipper använda ett till verktyg. Det finns många verktyg på marknaden som bara har till uppgift att bygga landningssidor men det finns en rad problem med det. 

För det första så kostar dessa verktyg lika mycket, om inte mer än det verktyg som jag har(som har detta inbyggt). Men att ett verktyg kostar är ju inget konstigt eller något att höja ögonbrynen över för det är ju så det är. 

Det värsta är nog ändå den tid som man måste investera i ännu ett verktyg. Sådant tar mycket tid och kraft och detta är den största anledningen att jag verktygen gillar att ha denna funktion inbyggd direkt i det verktyg jag har. 

Läs även: Dessa faktorer gör din landningssida bra

Slutord

Att välja ett verktyg som skall vara basen i din internetverksamhet under en lång tid kan få vem som helst att sova dåligt på natten. Även om det är ett viktigt val så räcker det bra långt om du hittar ett verktyg som har de funktioner som jag nämnde ovan. 

Det tar rätt lång tid att gå igenom alla verktyg men jag går i god för Convertkit vilket är det verktyg jag nu använt i ett par år och har faktiskt inget dåligt att säga om det. 

Du kan även börja med deras plan som är gratis om du vill skicka nyhetsbrev gratis men då saknas vissa mer avancerade funktioner. Även om jag skulle råda dig att betala för verktyget direkt så du kan ta del av de mer avancerade funktionerna kan du använda detta verktyg helt gratis upp till femhundra prenumeranter vilket måste anses som väldigt bra. 

Lycka till.