Man kan om man redan har ett verktyg för sina nyhetsbrev sätta igång sitt nyhetsbrev väldigt snabbt och om du är på gång att starta ett nyhetsbrev men kanske inte vet var du skall börja så är denna guide en utmärkt start på dina nyhetsbrev.
Att skapa nyhetsbrev som man över lång tid driver och hela tiden förbättrar och optimerar är ett av de säkraste metoderna att skapa större inkomster i sin verksamhet. I princip alla verksamheter gynnas att driva ett nyhetsbrev eftersom det både är väldigt billigt att driva nyhetsbrev samtidigt som man kan bygga otroliga inkomster på egen hand utan en större organisationer.
Bråttom? Vektyget jag rekommenderar till de allra flesta att driva sitt nyhetsbrev är Convertkit men läs gärna hela denna artikel så du vet vad du bör titta efter i det verktyg du än väljer.
Alla behöver driva nyhetsbrev
Nyhetsbrev är underbart på många sätt som alla kan ta del av oavsett var du är i uppbyggnaden av ditt företag. Ju tidigare du börjar med dina nyhetsbrev ju snabbare kommer du dra nytta av dem. Jag tänkte snabbt dra lite av vilka verksamheter (det är egentligen alla) som egentligen skall driva nyhetsbrev:
- Småföretagare för att bygga tillit till nya leads
- Organisationer som vill informera sina medlemmar via nyhetsbrev
- Bostadsrättsföreningar som snabbt vill nå ut med information till medlemmarna i föreningen
- Bloggare som vill driva nyhetsbrev som tjäna pengar genom att rekommendera produkter eller sälja en egen tjänst eller produkt
Val av ämne
Om du landat på denna hemsida så funderar du nog på att skapa ett nyhetsbrev för din målgrupp redan. En målgrupp som du förmodligen redan har koll på om du haft en webbplats under en längre tid.
Skall du integrera nyhetsbrev på din befintliga webbplats så har du förhoppningsvis redan en nichad målgrupp som följer dig. Om du driver en blogg om hästar och ridning så skall givetvis ditt nyhetsbrev handla och tipsa om produkter till just ridning.
Så det första att tänka på är att nyhetsbrevet måste matcha din målgrupp som du redan idag har via din webbplats.
Planera dina utskick
Innan du ens startar upp dina nyhetsbrev är det bra att planera redan innan hur ofta och vilka dagar du skall skicka ut dina nyhetsbrev. Detta för att det är bra att lära dina prenumeranter att de kan förvänta sig ett visst antal utskick på vissa dagar per månad.
Att du skickar dina nyhetsbrev på speciella dagar och tider till dina prenumeranter gör att du skapar en regelbundenhet och detta gör att prenumeranterna förväntar sig att se nya e-postmeddelanden för dig på bestämda dagar och tider.
Alla driver nyhetsbrev olika. Några skickar mindre nyhetsbrev varje dag, vissa ett par gånger i veckan och vissa bara en gång i månaden.
Jag har personligen drivit nyhetsbrev i många år och har hunnit testa det mesta och för mig fungerar 1-2 utskick i veckan optimalt. Om man driver ett litet företag som kanske inte kan sätta speciell personal att jobba med nyhetsbreven kan det bli mycket för ett litet företag att producera nyhetsbrev flera gånger i veckan.
Det är bättre att börja med en regelbundenhet som man tror man kan hantera som ett utskick varannan vecka eller en gång per vecka.
Analysera din webbplats
Nästa steg i denna process är att hitta de sidor på din webbplats som får mest trafik från Google (och andra trafikkällor) och sedan ta en titt på de 5-6 sidor som du får mest trafik till och analysera dem.
Fråga dig själv om du kan producera lead magnets, alltså något du kan erbjuda besökarna som de kan ladda hem eller en liten e-postkurs på 5-6 utskick i ämnen som passar ihop med dina mest besökta sidor.
Förut var det väldigt vanligt att man fick en lite e-bok i utbyte mot sin e-postadress men idag är det nog vanligare med en e-postkurs (som du bygger med automatiska utskick via ditt verktyg) eller att du erbjuder en videokurs eller ett inspelat webbinarium.
Ingen vill ha en lång e-bok på 40 sidor utan gör istället något konkret för de som går med i sitt nyhetsbrev som de kan omvandla och snabbt ge dem en fördel i deras egna liv. Ditt mål med det du ger dem i utbyte för deras e-postadress är alltså att skapa något riktigt bra som de på liten tid kan dra nytta av istället för en lång e-bok de aldrig kommer utnyttja.
Skapa formulär och landningssida
När du nu vet vilka sidor som driver mest trafik på din webbplats är det dags att skapa formulär eller landningssidor för dessa sidor. I princip alla verktyg har formulär du kan skapa för att lägga på din webbplats. Det är ett enkelt formulär som de skriver in sitt namn och e-postadress i utbyte med det du erbjuder dem.
En landningssida är en fristående sida där du kan beskriva mer i detalj vad de kommer att få de som går med i ditt nyhetsbrev. Jag driver mina nyhetsbrev uteslutande med verktyget Convertkit och i det verktyget finns det redan färdiga snygga landningssidor klara för dig att använda och redigera.
Jag tycker verkligen du skall driva dina nyhetsbrev med Convertkit för det är utan tvekan det bästa verktyg jag använt för mina nyhetsbrev och då har jag testat väldigt många under åren.
Men en landningssida är inget speciellt för just det verktyg jag använder utan man kan skapa landningssidor med många verktyg.
Det som gör just det verktyg som jag använder speciellt är att landningssidor finns inbyggt gratis i själva verktyget medans du i de flesta andra verktyg måste använda ett 3-parts verktyg för att skapa dina landningssidor.
Detta bidrar till att det inte bara blir dyrare eftersom du måste skaffa ett till verktyg för enbart dina landningssidor utan du måste också koppla ihop dessa verktyg med varandra, vilket gör hela processen betydligt krångligare.
Se nu till att lägga in formulär på de sidor med mest trafik och skapa gärna en landningssida som är mer generell men som gör de flesta av dina besökare nyfikna att ansluta sig till ditt nyhetsbrev.
Välj verktyg
Det finns massvis med verktyg på marknaden som du kan driva dina nyhetsbrev och jag har provat många av dem. Jag hjälper nu många företag med deras nyhetsbrev och i många fall så har företaget i fråga valt ett alldeles för svårt verktyg att jobba med.
Converkit är det verktyg jag använder själv och är det självklara valet för de allra flesta som läser denna artikel. Det är superenkelt att jobba med samtidigt att det är väldigt kraftfullt med många olika funktioner för de mer avancerade användarna.
Att sedan Converkit har en inbyggd funktion för landningssidor är också underbart och de håller just när denna artikel släppa en funktion att du kan sälja digitala produkter med hjälp av verktyget.
Andra verktyg på marknaden med går att använda är Active Campain, Aweber och Getresponse.
Leverera innehållet
Nu när du installerat formulär på dina mest besökta sidor och skapat en landningssida för din webbplats skall du nu förbereda dina utskick i det verktyg du använder dig av.
Oftast så använder jag mig av en utbildning där jag skickar ut mella 5-10 mail med ganska tät följd när jag lockar in besökare på mina nyhetsbrev. Detta gör jag för att detta kan jag sätta upp i Converkit väldigt snabbt (vilket du också bör kunna i det verktyg du valt för dina nyhetsbrev) och därför tycker jag denna metod är bättre än att skapa en e-bok.
För det första är e-boken jobbigare att göra och det är inte många som kommer ta del av e-boken eftersom det oftast är för mycket information att ta in.
Om du istället väljer mitt sätt och gör en liten kurs fördelat på 5-10 dagar med små delmål i varje utskick som är fullt möjligt för dina mottagare att utföra så kommer de få bättre resultat av din utbildning.
En till fördel med att köra en utbildning som sträcker sig över en längre tid är att de börjar känna igen ditt namn när ett nytt utskick från dig dyker upp. Så det finns många fördelar med att köra webbkurser framför en långrandig e-bok som ingen vill ha.
Om du inte vet hur hur man sätter upp detta i det verktyg du använder så bör det verktyg du har erbjuda supportsidor där du åtminstone kan läsa dig till hur du skall göra. Använder du Converkit kan du gå med i min videoutbildning på denna sida så ser du hur du skall göra med detta verktyg. Även om du har ett annat verktyg så kan du gå med och se hur jag tar fram och lägger upp allt eftersom denna process ser relativt likartad ut i alla verktyg.
Se framåt
Nu har besökaren hittat din webbplats, gått med i ditt nyhetsbrev och fått din utbildning levererat till sin e-postadress via automatiserade utskick via det verktyg du använder.
Har du klarat dig hit är steg ett i processen klar och det är dags för dig att se framåt.
Kontinuitet
Se till att du efter de fått sin utbildning vara konsekvent i utskicken framöver med. Har du lovat att det skall dyka upp ett nyhetsbrev på fredag varje vecka bör du också hålla det löftet. Även om det inte låter så ligger de mycket jobb att kunna leverera varje vecka.
Ett tips du kan ta till dig är att du kan försöka skapa mycket innehåll till flera utskick när du väl har tid att sitta ned och jobba med dina nyhetsbrev. Så på en sittning kanske på några timmar kan du skapa innehåll till 4-5 utskick och kan på detta sätt fokusera på annat ett par veckor.
Denna process har fungerat utmärkt för min egen del.
Promota din landningsida
Eftersom du nu har satt upp formulär för dina mest besökta sidor så bör du på de sidor som har mindre trafik åtminstone länka till din landningssida som är fristående. Detta för du bör ta en chans att alla som besöker din webbplats skall veta att du har ett nyhetsbrev.
Sedan skall du framöver promota din landningssida på alla sätt som du kan. Lägg gärna en länk i din signatur på din e-postadress så att folk som mailar dig eller som du mailar kan klicka sig vidare till till din landningssida (och gå med i ditt nyhetsbrev).
Se även till att länka i den i allt nytt innehåll du skapar för din webbplats, facebook sida eller din kanal på Youtube.
Lär dig mer:
- Så lyckas du med dina mailutskick
- Allt du behöver veta om leadsgenerering
- Skapa vassare nyhetsbrev för mobila enheter
- Går det skapa en inkomst med ett eget nyhetsbrev?
- Nya kunder utan att lyfta ett finger
Slutord
Även om det finns många bra verktyg för nyhetsbrev så är mitt självklara val Convertkit och detta för att det är det mest användarvänliga verktyget på marknaden. Detta med att det finns en inbyggd funktion för landningssidor (som du i de allra flesta andra verktyg inte finns idag) är detta det verktyg du bör fundera att byta till, om du inte redan använder det.