Det viktigaste för ett företag är att skaffa nya kunder och ju mindre föertag man har ju viktigare är det att ständigt jobba med detta. När man har ett större företag så har man ett större nätverk och fler kunder som rekommenderar era tjänster eller produkter.
Även om alla företag vet att nykundsbearbetning skall stå högt upp på listan av alla saker som skall göras så kan det vara väldigt svårt att hinna med. När man driver ett mindre företag kan det vissa tider vara nog jobbigt att göra det dagliga jobbet som drar in pengar för att man skall överleva.
Större företag sätter av personal som enbart jobbar med nykundsbearbetning vilket innebär att större företag både kan fokusera på att tjäna pengar samtidigt som de skaffar fler kunder för framtiden.
Nykundsbearbetning för småföretag
Jag har hjälpt många mindre företag att hitta nya kunder men har gjort det på ett sätt som är mer anpassat för småföretagaren. Den mindre företagaren har inte tid att sitta och ringa runt och jaga nya kunder hela tiden som de större företagen gör.
Det bästa sättet för de mindre kunderna är att vara smart med sin webbplats och se till att den är full med artiklar som drar rätt typ av besökare. Att syns på sökmotorerna för rätt sökord och korrekt stad kommer att leda till många nya kunder.
Om du gör detta rätt behöver du aldrig jaga nya kunder och jag tänkte nu förklara hur du gör detta på ett enkelt sätt. Jag har gjort detta ett flertal gånger för företag och det har varit lyckat resultat varje gång.
Om du inte har tid själv att göra det, se till att anlita någon som kan sätta upp denna tunnel som kommer leda till nya kunder på autopilot. När dessa steg är gjorda är det bara att vänta in resultaten eftersom det kan ta 3-4 månader innan du ligger i toppen av sökmotorerna.
När du väl är där kommer det in nya kunder året om utan att du behöver att lyfta ett finger.
Steg 1 : Lokalisera dina sökord
Det första steget är att hitta de sökord du vill att din webbplats skall synas på. Låt säga att du driver ett städbolag i Norrköping. Då kan du själv räkna ut att du vill synas på sökord som städning norrköping och även om det kan kännas som en lätt process kan de vara svårt att inte missa något.
Jag har gjort detta åt ca 15 företag och även om alla har kommit med listor med sökord de velat synas på så har samtliga missat många sökord som skulle fångat in många nya kunder. Det är svårt att på egen hand, även om man jobbar i verksamheten på daglig basis förstå hur alla människor söker efter de tjänster man erbjuder.
Det finns en massa sökordsverktyg på marknaden och även om de kostar en del behöver man bara betala för programmet en månad. Jag rekommenderar att du skaffar verktyget Semrush under en månad eftersom det är mitt toppval när du skall göra detta.
I verktyget skriver du då in ett sökord som du vet att personer söker på när det kommer till din tjänst och när du gör det så kommer verktyget att komma upp med massvis med andra sökningar som är relaterat till dina tjänster eller produkter.
Se till att ta fram så många sökfraser du kan finna med Semrush eller någon liknande tjänst. När du är klar med dessa steg bör du ha en lista med sökfraser. Om vi går utifrån exemplet kan du kanske funnit sökningar som:
- bästa städbolaget Norrköping
- flyttstäd Norrköping
- städning dödsbo norrköping
Listan kommer att vara längre än så och beroende på vilket område du jobbar inom kan listan bli mycket lång. Verktyget du använder dig av visar också hur många som söker på dessa sökningar per månad. Även om dessa siffror inte stämmer helt så är det ändå bra att ha det med i beräkningarna.
Det du också skall göra i detta verktyg att se vad alla dina konkurrenter rankar för på sina webbplatser. Det gör du enkelt genom att skriva in deras sida i verktyget och kan därefter se exakt hur de får trafik till sin sida samt vilka sökord de syns på.
Gör detta med alla konkurrenter du vet av och hittar.
Nu är det dags för nästa steg.
Steg 2: Skriv och publicera artiklar på din webbplats
Nu är det dags att skriva artiklar för de sökord du hitta i det första steget och sedan publicera dessa på din webbplats. I Semrush (eller i det alternativ du valde) kan man se hur lätt eller svårt det är för att komma högt upp i sökresultaten för varje fras du nu har i din lista.
Här skulle jag råda att börja med det som ser lättast ut och avsluta med det sökord som verkar vara svårast att bemästra. Detta gör vi eftersom de går snabbare att synas på de lättare sökningarna och på så sätt får vi inte kunder snabbare eftersom vi inte behöver vänta så länge för artiklarna att nå toppen av sökmotorerna.
För varje artikel och sökfras bör du också kolla vilka som ligger i toppen av Google på varje sökning. Sedan försöker du skriva en liknande artikel själv, utan att kopiera dem eftersom de inte kommer att hjälpa dig.
Börja med den artikel som verkar enklast, skriv och publicera den på din webbplats för att sedan göra samma sak med de andra artiklarna. Du bör även skriva dina artiklar ungefär lika långa som de som redan finns på nätet. Det får gärna vara ett par hundra ord längre, dock inte kortare.
Nu håller du på att skriva och publicera artiklar så nu kan vi gå till nästa steg.
Steg 3: Få dina nya besökare till ditt nyhetsbrev
Nu när du har din lista(steg 1) och nu sitter och skriver och publicerar dem(steg 2) skall du också se till att den nya trafik du kommer få framöver också hamnar på ditt nyhetsbrev.
Om du får de nya besökarna på ditt nyhetsbrev kan du gång efter gång kontakta dem genom att skicka ut ett nyhetsbrev. Till detta steg behöver du du en tjänst för dina nyhetsbrev som du kan integrera på din webbplats.
Jag använder mig av verktyget Convertkit och älskar det. Om du redan har ett verktyg så använder du givetvis det och integrerar detta på hela din webbplats.
I Convertkit (och andra liknande verktyg) kan man sätta upp nyhetsbrev som går ut per automatik. Jag brukar alltid ha en serie av utskick klar i förväg som gör att så fort en ny prenumerant går med i nyhetsbrevet så får denna 7-10 utskick utan att jag behöver göra något manuellt arbete.
I slutet av denna serie kan du pitcha din tjänst till en person som nu lärt känna dig en aning efter alla utskick de mottagit.
Läs fler artiklar i ämnet nyhetsbrev:
- Så startar du ett nyhetsbrev idag
- Konsten att skapa en passiv inkomst via nyhetsbrev
- Lyckas med nyhetsbrev på mobila enheter
- Så ser du till att dina nyhetsbrev är GDPR kompatibla
Steg 4: Landningssidor
Se även till att göra en landningssida för din webbplats eftersom de sidorna brukar vara de typer som konverterar trafiken till din webbplats bäst. Jag har skrivit en hel artikel om landningssidor här om du behöver förkovra dig i ämnet.
De finns verktyg (Convertkit) som har en funktion för landningssidor inbyggt vilket göra hela denna process väldigt enkel. Om ditt verktyg ej har denna funktion inbyggt så finns det fristående tjänster du kan använda dig av.
Har du gjort alla steg tills du läser detta så har du satt upp ett system som bearbetar nya potentiella kunder dygnet runt, året runt.
Detta utan att du behöver göra annat än kanske skriva och publicera fler artiklar.
Nyfiken på att göra en egen landningssida?
Se framåt
Nu när systemet är uppsatt så är det bara att börja beta av den lista du gjorde i första steget och skriva och publicera alla de artiklarna. Ju mer artiklar du kan skriva och publicera ju mer trafik och ju fler kunder kommer du få.
När du skrivit alla artiklar från första steget kan du fortsätta att publicera mer artiklar som är relevant för det du håller på med och sedan länkar du till de artiklar som du tog fram från första början.
Du kommer inte få kunder över en natt med detta system eftersom det kommer ta tid innan dina artiklar mognar i sökmotorerna och börjar dra trafik. Men när trafiken börjar komma kommer du också se att kundanströmmningen tilltar i en allt snabbare takt.
Slutord
Nu har du ett system som ger dig nya kunder dygnet runt, året runt. Jag förvånas än idag hur bra detta system fungerar. En gammal kund kontaktade mig för ett tag sedan och frågade om jag kunde hjälpa dem att uppdatera deras webbplats med ett par saker.
Under samtalet så frågade jag lite snabbt hur de gick för dem och då sade dem att de system jag hade satt upp till dem (exakt det jag lärt dig om i denna artikel) fortfarande levererade över 250 nya leads per månad till dem.
Detta ett flertal år sedan jag satte upp detta system åt dem. Det är rätt bra eftersom de inte lyfter ett finger för att 250 nya kunder skall kontakta dem varje månad.
Även om detta skulle kännas krångligt för dig så bör du anlita någon för att sätta upp detta system eftersom detta gör att kunderna på sikt kommer till dig och inte tvärtom.
Hela detta system kostar kring 250 kr i månaden att sätta upp med ett verktyg som Convertkit och detta måste man säga är väldigt billigt för att få in leads dygnet runt, året runt.
Lycka till.