Att driva nyhetsbrev för sitt företag på nätet är numera en självklarhet för alla företag som vill utvecklas och bli mer lönsamma. I denna artikel skall vi lära oss om hur man kan driva nyhetsbrev gratis, åtminstonde när man startar upp.
Även om ert mål är att använda er av alla funktioner en sådan tjänst tillhandahåller kanske man lockas att skaffa ett verktyg som är gratis att använda sig av i början.
Convertkit är det verktyg du skall använda för dina nyhetsbrev och varför just det verktyget är optimalt, även i gratisversionen kommer jag att återkomma till senare i denna artikel.
Även om du kanske inte tror det spelar någon större roll vilket verktyg du använder dig av så är det rätt stor skillnad på verktygen idag. De flesta verktyg på marknaden erbjuder någon form av gratisversion av sitt verktyg.
Detta gör dem naturligtvis för att kunna övertyga dem att bli betalkunder under resans gång. Ditt mål skall inte heller vara att krampaktigt hålla fast i gratisversion av det verktyg du väljer.
De stora inkomsterna kan du skapa dig via att vara betalade kund i det verktyg du använder. Detta på grund av anledningar att man låser upp många funktioner som i princip är oumbärliga för att driva lönsamma nyhetsbrev.
Därför är inte nyhetsbrev gratis (egentligen)
Även om du kan börja skicka nyhetsbrev gratis med i princip alla verktyg på marknaden så kan du inte i ett av dem automatisera dina nyhetsbrev om du inte betalar för verktyget. Detta vet ju givetvis de företag som driver dessa tjänster om och därför finns gratisplaner.
De vet, vilket alla som drivit nyhetsbrev ett tag och inte är helt ny inom detta också vet, att det riktigt stora med nyhetsbrev är att kunna automatisera sitt företag på internet med hjälp av nyhetsbrev.
Det finns givetvis vissa som kan klara sig på en gratisversion och det som jag tänker på då är bostadsrättsföreningar och möjligtvis mindre föreningar. Men även dessa skulle driva bättre nyhetsbrev med ett verktyg som de betalar för.
Driver du ett företag eller blogg (som också kan vara ett företag) eller en innehållssida med målet att du skall tjäna pengar är det ett måste att betala för verktyget.
För mig personligen finns det en tid i mitt företagande före och efter nyhetsbrev. Inget jag investerat i inom mitt företag har lett till en stor förändring för hela mitt företag som just nyhetsbrev gjort.
Det handlar då om hur jag kunnat automatisera hela min verksamhet på många olika sätt med hjälp av de funktioner man får i verktygen när man betalar för dem.
Välj verktyg med omsorg
Eftersom du kommer att vilja automatisera dina nyhetsbrev vid ett senare tillfälle är det viktigt att redan från start välja ett verktyg du kan växa med. Från det att du tar dina första stapplande steg i världen av nyhetsbrev till det att du har automatiserat hela ditt företag så det i princip sköter sig självt.
Jag driver många webbplatser där jag använder mig för nyhetsbrev för att först bygga upp en bra relation med den nya prenumeranten. När en ny prenumerant lagts till på något av mitt nyhetsbrev så skickas det per automatik ut mellan 6-10 utskick där jag vid ett senare tillfälle i denna cykel kan sälja en egen utbildning eller en kurs eller en tjänst som någon annan har gjort som jag sedan får lite betalt för.
Detta är väldigt hands-off och det skönaste sättet att tjäna pengar på, åtminstonde på de vis jag skapat inkomster på i mitt liv. Med denna teknik så tjänar jag regelbundet pengar, även när jag sover och detta kan du med göra.
Detta går dock inte göra med en gratisversion av dessa verktyg.
Många vet dock inte hur bra liv man kan bygga för sig själv om man investerar i ett verktyg och inte endast tänker att allt skall vara gratis. Gratis i detta sammanhang betyder att du går miste om mycket inkomster du skulle kunnat skapa.
Du går i värsta fall miste om ett bättre liv du hade kunnat skapa med hjälp av nyhetsbrev.
Med detta sagt har jag en liten förstående att man kanske vill doppa tårna i detta och inte betala för verktyget direkt och kanske lära sig lite mer om det innan man betalar. Se bara till att välja en tjänst som du kan använda dig av under lång tid.
Du kan byta verktyg men det finns en rad problem förknippade med det och det kan vara saker som:
- Svårt att bevisa för ny aktör att det är dina prenumeranter
- Du kan få svåra leveransproblem om du helt plötsligt flyttar alla dina prenumeranter till ett annat verktyg
- Du slösar tid och kraft att lära dig ett helt nytt verktyg
- Ibland går inte flytten från ett verktyg till ett annat så smidigt som man trott
Detta är några av de saker som man kan stöta på när man vill byta verktyg för sina nyhetsbrev och det är just därför man bör välja rätt verktyg redan från start, även om man tänkt starta skicka nyhetsbrev i mindre skala och göra det gratis från start.
Vilka funktioner behövs i ditt verktyg?
Hela idén med nyhetsbrev är att man skall kunna automatisera delar av sitt företag som sparar dig tid. För att kunna automatisera behöver du också vissa funktioner i det verktyg du väljer och jag tänkte nämna ett par saker som det verktyg du väljer bara måste vara utrustat med.
Ett lättjobbat gränssnitt
Jag har drivit nyhetsbrev i rätt många år och har prövat de flesta av verktyg som finns på marknaden idag. Även om många av tjänsterna liknar varandra om man ser till funktioner så är många väldigt olika när det kommer till gränssnittet.
Gränsnittet är det man jobbar med och varifrån man driver sina nyhetsbrev. I vissa verktyg vill man inte ens logga in eftersom det känns som man jobbar i ett verktyg från tidigt 90-tal och många verktyg är även väldigt buggiga.
Om du inte gillar det gränssnitt som verktyget erbjuder så kommer du få svårt att driva dina nyhetsbrev under en längre period. Om man tycker verktyget är krångligt och svårt att jobba med brukar inte heller det vara ett recept till framgång.
Så se till att det verktyg du väljer drivs av ett modernt, lättarbetat gränssnitt. Du kommer att tacka dig själv i framtiden.
Formulär
För att fånga upp dina besökares namn och e-postadress kan du använda dig av många tekniker men grunden är att använda sig av formulär på webbplatsen.
I det verktyg jag använder, Convertkit, är denna process väldigt enkel och de har även utvecklat ett eget plugin till publiceringsverktyget WordPress (vilket din webbpalts förmodligen drivs av).
Jag har dock i flera andra verktyg känt att det varit väldigt krångligt att göra något som borde vara så enkelt. Att samla upp namn och e-postadress på en webbplats är liksom en av de basfunktioner som bara måste fungera smidigt och gör de inte det är det kanske dags att titta efter ett nytt verktyg.
Om ditt verktyg även erbjuder pop-ups, slide ins och andra funktioner som underlättar ditt arbete att samla in e-postadresser är det ett plus.
Landningssidor
En landningssida är en speciell sida man bygger för att berätta mer om vad besökaren får tillgång till om denne går med på nyhetsbrevet. Det finns speciella verktyg som du kan använda dig av för att bara bygga din landningssida som du sedan kopplar ihop med den tjänst du använder dig av för dina nyhetsbrev.
Men eftersom du läser detta inlägg kan det vara för att du i starten vill komma igång väldigt billigt och det finns verktyg som erbjuder denna funktion direkt i verktyget. Det är nästan ett måste att använda sig av.
Så välj ett verktyg där det finns inbyggda landningssidor du kan använda dig av kostnadsfritt även i den version som är gratis.
Automation
Där du bör lägga mest tid att utforska ditt val av verktyg är när det kommer till möjligheterna till att automatisera din verksamhet. Det finns vissa verktyg i Sverige som är stora på marknaden här som skryter med att man kan skicka autoresponders.
En autoresponder är en serie med nyhetsbrev som går ut till en ny prenumerant. Denna typ av autoresponders var stort på tiden då detta med nyhetsbrev var en nyhet. Att de idag får autoresponders att framstå som något som är avancerat är ett tecken på att de svenska verktygen ligger långt efter de bästa på marknaden.
I de nya verktygen (som ligger i samma prisklass som de flesta svenska) bygger man smarta automationer i ett visuellt gränssnitt som är ljusår från de flesta svenska verktygen. Du skall även kunna flytta dina prenumeranter, via automatiska flöden, genom prenumerantens resa genom ditt nyhetsbrev.
Det är för stort ämne att gå in på i detta inlägg men se bara till att det verktyg du väljer kan automtisera dina nyhetsbrev.
Inget verktyg erbjuder heller automation gratis men det är ändå väldigt viktigt att du försäkrar dig om att det verktyg som du använder gratis idag även kommer fungera i framtiden när du kommer att gå över till betalande kund.
För du kommer att vilja automatisera dina nyhetsbrev och det kommer förmodligen ske snabbare än du någonsin trott.
Convertkit
Ta dig en ordentlig titt på deras webbplats:
Kolla igenom den och få dig en känsla för detta verktyg som är samma verktyg som jag personligen använder för mina nyhetsbrev. Du kan med detta verktyg:
- Starta upp ditt nyhetsbrev gratis upp till 1000 prenumeranter
- Använda taggar för dina prenumeranter så de blir lätt att filtrera dem i framtiden och skicka väldigt riktade utskick
- Formulär som du lätt kan integrera på din webbplats och i artiklar
- Tillgång till väldigt många landningssidor direkt i verktyget
Verktyget har allt du behöver och mycket mer därtill för att starta upp ditt nyhetsbrev. Det har även det mesta du kan tänka dig behöva när du väl tar steget till betalkund.
Jag tycker du skall starta ditt nyhetsbrev helt gratis med Convertkit för att sedan gå över till betalkund den dag du känner dig redo.
Med detta val kan du vara säker att du har allt det du behöver i framtiden för dina nyhetsbrev, även om du tänkt använda dig av deras gratisversion idag.
Lycka till.