När man skall starta sitt nyhetsbrev är det viktigt att redan från start väljer ett program för mailutskick som är är enkelt att använda och jobba i men samtidigt ändå så kraftfullt så du kan driva ditt nyhetsbrev fullt ut. 

Många tjänster som finns på nätet för ändamålet att skicka nyhetsbrev är onödigt komplicerade att använda. Många av dessa har ett gränssnitt som är väldigt åldrat och det gör det mycket svårt och tråkigt att jobba med sina nyhetsbrev. 

Att verktyget man använder sig har ett uppdaterat och lättanvänt gränssnitt gör inte bara att det är lättare att jobba med sina utskick utan det blir även väldigt mycket roligare att jobba med dem när man lätt kan navigera runt i verktyget. 

När jag letade efter ett nytt program för mailutskick så hade tjänsten valde, Convertkit, ett väldigt tilltalande gränssnitt som gör det både kul och inspirerande att hela tiden driva sina nyhetsbrev framåt.

Även om du söker en tjänst för dina nyhetsbrev som är enkel att använda så betyder ju inte det att du skall välja ett simpelt verktyg med få funktioner. Det verktyg du väljer skall givetvis både vara enkelt att använda men samtidigt besitta avancerade funktioner som gör att du får ut så mycket som möjligt från din e-postmarknadsföring. 

Även om du letar efter en enkel tjänst att driva dina nyhetsbrev med så finns det en del saker du bör kolla att ditt verktyg har. 

De nya leads(prenumeranter) som kommer in i ditt nyhetsbrev måste få höra mer av dig genom automatiska mailutskick som du skapat i förväg.

Editor 

En enkel men ganska avgörande funktion är hur den editor som används för att skapa dina nyhetsbrev fungerar och hur lätt det är att jobba med. Jag har använt verktyg som har väldigt  krångliga, nästintill omöjliga att jobba med. 

I det verktyg jag nu använder mig av finns allt jag kan önska samt lite till och gör det mycket trevligare att jobba med sina nyhetsbrev. Se även till att du kan skapa snygga knappar direkt i din editor och att det även är smidigt att jobba med bilder. 

Formuär

Du skall även med det verktyg du väljer kunna skapa formulär som du lägger ut på din webbplats. Detta är en grundläggande funktion som gör att du kan få en besökare på webbplatsen att bli prenumerant på ditt nyhetsbrev. 

Ta reda på om det är lätt att ändra designen som du vill ha den så att den passar just den webbplats du driver. Formulären skall även vara anpassade för mobila enheter och detta är väldigt viktigt eftersom allt fler använder sådana. 

Jag höjer också ett finger angående GDPR-lagen som kom för ett par år sedan och sedan dess är det viktigt att upplysa de blivande prenumeranterna extra noga att du kommer att sända dem nyhetsbrev samt att de verkligen måste ge sin tillåtelse till detta. 

Verktyget jag använder, samt många andra verktyg har redan infört funktioner för detta men eftersom det är viktigt att följa lagen så bör du se till att verktyget du använder också har tagit höjd för denna nya lag. 

Taggar

Alla verktyg har en funktion så du kan skapa olika listor där dina prenumeranter kommer att hamna om de går med i ditt nyhetsbrev på din webbplats. Även om det till viss del fungerar än idag så är det till viss del en föråldrad teknik inte så många använder sig av längre. 

Du bör använda dig av en tjänst som istället använder sig av taggar istället vilket öppnar upp till mer möjligheter att flytta runt prenumeranter på ett helt annat sätt. En prenumerant som går med i ditt nyhetsbrev idag är inte på samma plats på sin resa ett år framåt i tiden. 

Därför är det mycket viktigt att du kan flytta runt på prenumeranter beroende på vilka val och vägar de tar i dina utskick. Med taggar i verktyget så blir detta en enkel uppgift och du kommer att ha mycket nytta av dem ju större dina nyhetsbrev blir. 

Segmentation

Lika viktigt som att verktyget har taggar är det att det också har förmåga att kunna segmentera dina prenumeranter på dina nyhetsbrev. Genom att använda sig av denna funktion så får man ett mer levande nyhetsbrev som prickar mer rätt till mottagaren. 

Funktionen är också mycket viktigt för att kunna spara pengar på sitt nyhetsbrev genom att man då hela tiden kan radera prenumeranter som ej engagerar sig i dina utskick. 

Automatiska mailutskick

Att använda sig av automatiska mailutskick inom sin verksamhet är ovärderligt när man bygger upp automatiska processer som jobbat per automatik dygnet runt, året runt. Denna funktion är också helt avgörande för att kunna bygga upp passiva inkomster. 

Viktigt att tänka på är att du bör kunna göra rätt så avancerade automatiska processer utan att det blir för invecklat så har verktyget någon visuell byggare för dessa processer så är det verkligen att föredra. 

Detta för att de kan bli rätt invecklat ibland.  

Landningssidor

En landningssida är en sida som skiljer sig lite från din övriga sidor på din webbplats och de är mycket trevliga att använda sig av. Detta på grund av att en landningssida tar bort allt annat på din webbplats inklusive navigation och enbart fokuserar på att besökaren skall lämna sitt namn och e-postadress till dig. 

Det finns ingen meny eller andra saker att klicka på utan besökaren är på en landningssida helt fokuserad på ett meddelande från dig som förhoppningsvis är tilltalande att denne lämnar sitt namn och sin e-postadress. 

Att ditt verktyg har denna funktion är dock kanske inte helt avgörande. Att du skall använda dig av landningssidor är en självklarhet men ditt verktyg behöver inte ha det. Det finns andra tjänster som man kan koppla ihop med det verktyg du väljer (förhoppningsvis) så att du ändå kan använda dig av landningssidor i din verksamhet. 

Innan jag valde Convertkit använde jag mig av ett annat verktyg som inte hade denna funktion integrerad. Då fick jag använde mig av en annan tjänst för att koppla ihop mitt verktyg och det var givetvis inga problem med det. 

Dock så märkte jag nu när mitt verktyg har detta inbyggt att jag först sparade ett par hundra kronor per månad för att slippa använda en extern tjänst för detta ändamål. Det bästa är dock att man sparar tid eftersom man redan har funktionen i verktyget man använder. 

Det verktyg jag använder är inte det enda på marknaden som har denna funktion integrerad. 

Du kommer måste ha tillgång till denna funktion på ett eller annat sätt. 

Kostnad

En faktor som är återkommande när man driver nyhetsbrev är kostnaden på den tjänst man använder eftersom den skall betalas varje månad eller varje år. Många ser nyhetsbrev som en kostnad men det är ju egentligen basen för all inkomst på nätet och stommen i din verksamhet på internet.  

Efter det att jag startade mina nyhetsbrev på de webbplatser jag själv driver har mina inkomster gått upp rätt mycket, enbart för att jag börjat sända ut nyhetsbrev. Det jag vill ha sagt med detta är att du inte enbart bör stirra dig blind på kostnaden för verktyget. 

Om det kostar 250 eller 430 kronor i månaden skall inte spela någon roll eftersom du skall göra väldigt mycket fel om du inte lyckas skapa en inkomst rätt snabbt som täcker kostnaden för verktyget ganska omedelbart. 

Viktigare är då att titta på det som vi pratat om tidigare såsom hur lätt verktyget är att jobba med och vilka funktioner som det har som kan hjälpa dig att producera bättre nyhetsbrev. 

Val av verktyg 

Så vilket verktyg av alla på marknaden skall du då välja för dina nyhetsbrev eller byta till för dina nyhetsbrev? Om du bockar av alla funktioner som du har läst om i denna artikel (förutom möjligtvis det om landningssidor) så har du en bra start, vilket verktyg du än väljer. 

Men eftersom jag har många års erfarenhet både genom att driva båda mina egna men även kunders nyhetsbrev med alla möjliga verktyg så kommer man aldrig ifrån att jobbet blir mycket trevligare med ett bra verktyg. 

Convertkit 

Så därför tipsar jag om verktyget Convertkit vilket är det verktyg du bör välja om du skall starta ett nyhetsbrev från grunden men det är även ett verktyg du verkligen skall överväga att byta till om du redan använder ett annat verktyg. 

Jag har använt många av de verktyg som finns tillgängliga på marknaden men aldrig varit så nöjd som jag är nu. Innan Convertkit så använde jag mig av verktyget ActiveCaptain vilket också är ett riktigt bra verktyg inom denna genre. 

På vissa punkter var det även bättre än det verktyg jag nu använder men det som tog ned hela upplevelsen var att deras gränssnitt knappt går att jobba med. Jag blev till slut så omotiverad att jobba med mina nyhetsbrev eftersom tjänstens gränssnitt var undermåligt. 

När jag bytte till Convertkit kom lusten tillbaka för mina nyhetsbrev.

Verktyget har allt du kan önska och verktyget är även gratis upp till 500 prenumeranter. Dock får du då inte tillgång till automationer vilken är en av funktionerna du bör implementera mycket i din verksamhet. 

Jag tycker du skall signa upp för detta verktyg och kolla dig runt och själv uppleva deras gränssnitt. Förmodligen kommer du som mig att känna att de är en av de trevligaste miljöer du jobbet med när det kommer till nyhetsbrev. 

När du väl signat upp gratis och gillar det du ser, bli då betalande kund för att få tillgång till automation vilket är en livsviktig funktion när det kommer till nyhetsbrev. Du kommer ej att ångra dig om du väljer detta verktyg. 

Slutord

Du vet lika väl som mig att nyhetsbrev är ryggraden i ditt företagande på nätet och eftersom det är en sådan stor del är det viktigt att välja ett verktyg som både är lätt att jobba men som samtidigt under det snygga skalet har avancerade funktioner. 

Lycka till.