Det finns en rad aktörer på marknaden som erbjuder en tjänst för nyhetsbrev. Jag använder personligen Convertkit och älskar verkligen det verktyget men finns givetvis andra aktörer som GetResponse, Aweber och andra liknande tjänster.
Det som alla har gemensamt är att de alla blir dyrare ju fler prenumeran ter man får på sina nyhetsbrev vilket givetvis är rätt rimligt. Däremot begränsar många tjänster vilka funktioner man kan använda sig av om man väljer deras minsta konton.
Förutom att jag älskar hur Convertkit är byggt och fungerar så gör de ingen skillnad på om du är i uppstarten av ditt nyhetsbrev eller om du har drivit nyhetsbrev i årtal. Alla har, oavsett prisnivå, tillgång till precis samma funktioner i verktyget.
Även om du inte väljer just verktyget jag har valt för mitt företagande (även om jag tycker du gör dig själv en tjänst) så bör du välja ett verktyg som inte tar mer betalt för extra funktioner i verktyget.
Varför?
Därför ditt mål skall aldrig vara att bygga så stort nyhetsbrev som möjligt utan målet borde alltid vara att bygga det minsta, mest lönsamma nyhetsbrev som bara är möjligt.
Just därför bör du välja ett verktyg för dina nyhetsbrev som inte tar mer betalt för extra funktioner och på så sätt begränsar dina möjligheter i vissa fall.
1000 true fans, eller ja, prenumeranter då.
Du har kanske hört uttrycket 1000 true fans vilket innebär att om du har omkring tusen personer som uppskattar dig och supportar ditt arbete och det du erbjuder så har du en riktig god möjlighet att leva på det du gör.
Om du tar detta steget längre och försöker skapa ett nyhetsbrev med 1000 prenumeranter som uppskattar allt du gör som du också kan skicka ut nyhetsbrev till när du vill så börjar du nog inse att ditt nyhetsbrev inte behöver massivt för att du skall kunna göra det väldigt lönsamt.
Även om tusen prenumeranter kanske inte låter så mycket så är det väldigt stor skillnad på prenumeranter som bara är inaktiva på din lista till de prenumeranter som bara väntar på ditt nästa utskick.
Så hur skall du då nå dit?
Samla väldigt många leads
Det kanske är motsägelsefullt men för att bygga det bästa lilla nyhetsbrev som det bara går gäller det att du får in många leads (nya prenumeranter) via din webbplats (eller webbplatser om du har flera).
Ju fler leads du får in genom din webbplats, ju större urval har du som sedan kan utgöra kärnan av ditt slutliga nyhetsbrev.
Givetvis är ju ett nyhetsbrev med 50 000 prenumeranter, där alla är aktiva drömmen men samtidigt vill jag göra detta realistiskt. Det räcker gott med 1000 aktiva prenumeranter som dyrkar det du gör och det är också ett absolut tal som de allra flesta kan nå.
Detta kräver ändå att du samlar in leads på hela din webbplats och använder de flesta knep som finns att tillgå för att upplysa den anonyma besökaren att du erbjuder ett nyhetsbrev som är värt att gå med i.
Två saker som du bör prova att använda dig av är att använda dig av exit intent popups, vilket jag bygger direkt i verktyget Convertkit men finns även fristående lösningar som Optinmonster, Thrive Architect och andra liknande produkter om ditt verktyg inte erbjuder detta denna funktion direkt i verktyget.
Det andra är en så en så kallad notification bar vilket är ett litet meddelande som poppar upp längst upp på din webbplats som du kan rikta till den sida där du kan beskriva ditt nyhetsbrev och där de också kan gå med.
Bara genom dessa två hjälpmedel har gjort att jag kunnat bygga upp mina nyhetsbrev relativt snabbt även om jag inte alltid haft så mycket trafik till dem i början.
Ju fler leads du samlar in och ju snabbare det går så fortare går det även att leva ett liv du skapar från ditt nyhetsbrev.
Automatisera
Idag erbjuder de flesta tjänster en gratisversion av sitt verktyg vilket många letar efter med ljus och lykta. Det är dock en funktion (ganska många andra med iofs men denna är livsviktig) alla leverantörer utesluter från sina gratisversionen av sin tjänst och det är möjligheten för dig att kunna automatisera din e-postmarknadsföring.
Låt mig säga dig en sak, nyhetsbrev utan automation är inget alternativ.
Vi tar det en gång till.
Betala för ditt verktyg du satsar på så du får möjlighet att automatisera hela processen.
Jag betalar för mitt verktyg Convertkit och har så alltid gjort. Det minsta kontot tror jag kostar dig omkring 250 kronor per månad och det är de bästa investeringen du gör i ditt liv om du satsar på bygga upp en bas med prenumeranter som dyrkar dig och det du gör.
Så snälla, gör dig själv en björntjänst. Vilket verktyg du än använder, se till att betala för det så du kan automatisera dina nyhetsbrev.
Värm upp den nya prenumeranten
Eftersom du nu (om du inte gjort det tidigare) uppgraderat din tjänst så du kan automatisera dina nyhetsbrev gäller det att värma upp dina nya prenumeranter.
Du kan din nisch och budskap bättre än någon annan så det är du som vet vad du skall fylla dina nyhetsbrev med.
I alla verktyg kan du dock lägga in nyhetsbrev som går ut per automatik till nya preumemeraten som anslutit sig till nyhetsbrevet. Det vanligaste är väl att man skickar ut 5-10 utskick, varannan dag till en ny prenumerant.
Efter detta brukar man ofta (även det per automatik) flytta den nya prenumeranter till det mer generella nyhetsbrevet där man kanske skriver ett nytt nyhetsbrev som skickas en gång i veckan.
Jag har rätt många olika nyhetsbrev och i de flesta nyhetsbrev skickar jag ut som jag tidigare skrev mellan 5-10 nyhetsbrev men jag har även ett nyhetsbrev där jag laddat över ett år med utskick varje vecka.
Det betyder alltså när en ny besökare på den webbplatsen går med i nyhetsbrevet så får denna först utskick varannan dag i fem dagar sedan en gång i veckan i ett helt år.
Detta utan att jag lyfter ett finger eftersom automatiseras genom mitt verktyg.
Jag tjänar pengar via mina nyhetsbrev genom att rekommendera produkter som förknippas med ämnet på webbplatsen men jag säljer samtidigt egna digitla produkter genom ett par av mina hemsidor.
Min produkt säljer jag via Podia som i sin tur integreras med Converkit så allt, precis allt är automatiserat.
Som du ser kan man verkligen bygga en hands-off verksamhet online med två enkla verktyg.
Rensa
Så nu samlar du in massor med leads och automatiserar dina utskick med det verktyg du använder och bygger på detta sätt ett större och större nyhetsbrev.
Nu kommer den tredje faktorn in i denna historia. Efter de nya prenumeranterna tagit emot de första 30 utskicken kommer du börja se vilka som öppnar dina utskick och de som kanske bara gick med för att få den gåva du erbjöd.
Vi gör detta enkelt och koncist.
De som inte öppnar dina utskick skall du ta bort från din lista och du kommer även få personer som skrivit in fel e-postadress med flit och de utskicken kommer att studsa tillbaka så de e-postadresserna måste du också ta bort.
Du vill spara alla som öppnar dina utskick, ta bort alla som inte gör det.
Väldigt enkelt.
Däremot skall du inte räkna med att alla kommer att öppna alla utskick, inte ens dina största beundrare.
Finns det inte i verktyget du använder beror det på att:
- Du betalar inte för verktyget så du har ej tillgång till denna funktion. Det löser du lättast genom att börja betala för verktyget. Problemet löst.
- Verktyget har inte denna funktion (av någon konstig anledning). Byt då verktyg. Denna funktion är en av de viktiga basfunktionerna som är bra till många olika saker när man jobbar med just nyhetsbrev.
Läsvärt:
- Passiva inkomster med ett litet nyhetsbrev
- Så får du fler prenumeranter att öppna dina maillutskick
- Så skapar du vassare nyhetsbrev för dina prenumeranter
- Glöm inte att jobba med gdpr i dina nyhetsbrev
Slutord
Så om vi summerar denna artikel så behöver du inget stort nyhetsbrev för att kunna leva gott på det du vill. För att komma dit måste du dock:
- Samla massa leads via din webbplats
- Automatisera utskick med verktyg som Convertkit
- Låta de nya prenumeranterna lära känna dig med regelbundna utskick
- Rensa din lista varje kvartal med prenumeranter som inte öppnar dina utskick
Följer du dessa fyra enkla steg och är uthållig så kommer du bygga ett nyhetsbrev som är litet, väldigt lönsamt och där prenumeranterna skriker efter nytt innehåll från dig.
Det är hit du vill komma.