Att driva ett nyhetsbrev som per automatik jobbar i bakgrunden i ditt företag och skapar en passiv inkomst är det många som drömmer om. Att starta nyhetsbrev är inte svårt nuförtiden eftersom det finns en rad verktyg på marknaden.
Mitt val föll på Convertkit som jag älskar och numera är hela grunden i mitt företag. Om man inte har drivit nyhetsbrev förut kanske det är svårt att se det stora i detta. Men när man väl ser att de automatiska processer man satt upp fungerar och skapar en passiv inkomst och mer kunder till ens företag, är det svårt att inte älska nyhetsbrev.
Men för att nyhetsbrevet skall kunna hjälpa dig att bygga ditt företag starkare och mer lönsamt via internet så behöver du prenumeranter till ditt nyhetsbrev. De flesta prenumeranter kommer från dina besökare från din webbplats även om det finns fler alternativa trafikkällor.
Men det absolut lättaste är att försöka få så många av de besökare du har på din webbplats att även bli prenumeranter på ditt nyhetsbrev.
Hur skall du då få dina besökare att bli prenumerant på ditt nyhetsbrev?
Det är här lead magnets kommer in i din verksamhet.
Vad är en lead magnet?
Det finns verkligen ingen bra svensk översättning på det engelska ordet lead magnet så låt oss även i Sverige kalla det för detta. En lead magnet är något du ger i utbyte för att få din besökarens namn och e-postadress så att du i framtiden kan kontakta denne via ditt nyhetsbrev och dina utskick från det.
Alla verktyg har en funktion så man kan skapa ett formulär där man kan be om besökarens namn och e-postadress. Men tiden när besökarna gick med i nyhetsbrev utan anledning är förbi för länge sedan och nu måste du erbjuda något för att muta dina besökare för att få dem gå med i nyhetsbrevet.
Vi skall senare i artikeln återkomma till vilka typer av lead magnets du kan använda dig av.
Köpa leads
När allt det med leads var nytt i början när användarna ökade på internet som en flodvåg var det väldigt vanligt att man köpte leads av andra företag och sedan kontaktade dem via att att göra stora mailutskick till dem.
Det var också mycket vanligt att företag bytte leads mellan varann som de kommit över på var sitt håll. Detta fungerade rätt länge men denna metod är nuförtiden helt bannlyst.
Vad du än gör, köpa aldrig leads av något företag. Av det kommer det ej komma något gott.
Följ istället tipsen i denna artikel och skaffa leads på egen hand.
Målinriktat
En viktig sak när det kommer till lead magnets är att den lead magnet du erbjuder din besökare måste matcha det innehåll den just läst på din webbplats. Om dessa två ej matchar varann så kommer det bli svårt att bygga ditt nyhetsbrev.
Jag behandlar 3 olika ämnen på denna webbplats som på ett eller annat sätt går in i varann men samtidigt är det 3 stora enskilda segment. Jag har valt att skapa 3 globala lead magnets som var och en fungerar i varje segment.
Eftersom jag endast producerar artiklar och annat innehåll inom just dessa områden så har varje artikel jag postar på denna webbplats en riktad och relevant lead magnet som passar perfekt för den besökare som just läst en artikel på min webbplats.
Utöver 3 globala som fungerar över hela min webbplats har jag även ett par till lead magnets inom varje segment som är ännu mer djupgående.
Men att försöka strukturera upp din webbplats på ett sätt som gör att du bara behöver skapa ett par lead magnets som sedan kommer fungera för hela din webbplats gör ditt liv väldigt mycket enklare.
Lead magnets direkt i innehållet
Ett sätt som fungerat väldigt bra för mig är att integrera din lead magnet direkt i innehållet som en pop-up. En del verktyg har detta inbyggt annars finns det verktyg som du kan koppla ihop med ditt nyhetsbrev som klarar av detta.
Det går till så att du har en knapp eller en bild där du erbjuder att de skall ladda ned din lead magnet och när de klickar på knappen eller bilden så kommer det upp ett formulär de skall skriva in sitt namn samt e-postadress.
Jag har även separata sidor, fristående från själva artikeln som besökaren kommit till men det fungerar bättre med lead magnets direkt i det innehåll de konsumerar, åtminstone om de de är kalla leads som kommer från en sökning och inte känner till dig sedan tidigare.
A/B testa dina lead magnets
Jag använder mig av verktyget Thrive Leads för att A/B testa de bilder och knappar jag använder till mina lead magnets. Även om du själv tycker att du gjort en perfekt lead magnet som alla borde nappa på så kanske utfallet blir ett helt annat.
Jag har sett upp till 12% mer prenumeranter med samma trafik och artikel efter det jag A/B testat mitt innehåll. Att tänka på när det kommer till testere som detta är det viktigt att du har ganska mycket trafik till en sida.
Om du har lite trafik så kan du göra dessa tester ändå men kom då ihåg att du måste köra testet mycket längre för det skall bli tillförlitligt. Det gäller att det passerar rätt mycket trafik när du testar detta så utfallet blir det rätta.
Var tydlig
Även om du i denna artikel har kunnat läsa att mina lead magnets som jag har direkt i artikeln fungerar bäst så har jag även satt upp separata sidor för dessa med. Detta på grund av att en del av alla besökare gärna vill ha mer information om vad denna lead magnet kommer hjälpa dem med.
Då har jag gjort att jag ofta länkar till den dessa sidor som ger en mer tydlig och komplett bild om vad denna lead magnet är och hur besökaren i fråga kommer bli hjälpt av den. Jag använder mig av Converkits inbyggda funktion för landningssidor för just detta ändamål vilket gör processen väldigt smidig.
Ditt verktyg kanske också har denna funktion annars finns det fristående verktyg som också gör enklare landningssidor.
Typer av lead magnets
Nu när du vet vad en lead magnet är och att den skall användas för att bygga upp ditt nyhetsbrev till nya höjder så kanske du redan börjat fundera på vad du skall använda för lead magnets på din egna webbplats.
Det finns obegränsat med vägar att välja när det kommer till detta vilket innebär att vad du än driver för typ av webbplats kan du nog utan problem skapa en lead magnet för just din målgrupp men jag tänkte ge ett par förslag som får igång dina tankar.
Tänk på att dessa inte är skrivna i sten utan tänk i breda termer vilken typ av lead magnet som skulle passa din målgrupp och få ditt nyhetsbrev att explodera.
Här kommer några tips inom ett par olika kategorier.
E-bok / Snabbguide
E-böcker är väldigt enkla att producera och därav är det också kanske den vanligaste lead magnet som finns på internet. Den är inte svår att tillverka, behöver inga speciella verktyg och den är lätt för prenumeranten att läsa och använda.
Att tänka på när man nu skapar en e-bok som skall vara en typ av lead magnet är att den bör vara kort och komma direkt till huvudpoängen. Ingen orkar läsa en e-bok på femtio sidor när prenumeranten förväntade sig en snabb lösning på sitt problem.
Kurs via nyhetsbrev
Detta är min personliga favorit. Jag älskar att automatisera och det kan man givetvis göra om man levererar en e-bok med men en kurs som skickas ut via autoresponder är något jag gillar skarpt.
Kursen kan ju vara i enbart textform, video, eller förinspelade ljudfiler. Jag har själv haft bäst utdelning med en kombination av text tillsammans med video. Att erbjuda både i text och video innebär att fler besökare kommer att bli prenumeranter. Detta för att människor är olika och vissa föredrar video medans andra gärna vill läsa sig till sin kunskap.
En annan fördel med en kurs som är inne i det verktyg du använder för dina nyhetsbrev är också att det är enklare att ändra informationen i den, till skillnad mot en e-bok.
Webinarium
Ett webbinarium som är förinspelat som du erbjuder mot besökarens e-postadress är också en lead magnet som fungerar väldigt bra. Om du till exempel erbjuder någon typ av webbaserad tjänst du utför så kan du via ett webinarium visa hur mycket jobb och krångligt det är för dem själva att göra det du gör.
När du väl sedan kommer till slutet kan du pitcha din egna tjänst med en lite rabattkod för den som just sett det webinarium du erbjudit gratis. Även om alla inte kommer att ta erbjudandet så är det en maskin som kan jobba åt dig dygnet runt, året runt.
Quiz
Ett quiz som på slutet blivit väldigt populärt är en uppstickare. Det verkar också fungera väldigt bra eftersom det för besökarna på din webbplats är en kul grej att göra ett quiz. De tänker inte så mycket att de samtidigt lämnar ut sin e-postadress.
Jag har inte valt att använda denna metod själv men jag har hört att många har haft otroliga resultat med denna metod.
Denna funktion finns inte inbyggd i många verktyg men som tur är finns det tjänster som (sätt in företag här) som du kan använda dig av.
Medlemssida
För dig som vill ta detta ett steg längre är att ge dina prenumeranter tillgång till en medlemssida där du lär ut saker som intresserar dem. Detta har jag personligen tänkt göra senare för denna webbplats.
Jag gillar video så det skulle inte vara så svårt för mig att producera en kortare video varannan vecka som alla prenumeranter såg fram emot.
Ljudfil
Detta alternativ är också ett bra alternativ. Du kan producera en längre ljudfil prenumeranten antingen kan ladda hem eller lyssna på direkt över nätet via någon typ av länk.
Den stora fördelen med en ljudfil är att den fungerar ypperligt för personer som har mycket att göra för de kan då ta med sig den lead magnet du skapat för dem i sin mobiltelefon och lyssna på den på väg till jobbet eller när de är på sitt gym.
Nyhetsbrev
Inte att glömma, ditt nyhetsbrev. Detta är ju liksom det stora målet du skall ha att efter de har fått den lead magnet du lockat in dem med för att i ett senare skede flyttas till ditt vanliga nyhetsbrev där de får uppdateringar.
Många använder ju sitt nyhetsbrev för att tipsa om sitt senaste blogginlägg eller senaste film de lagt ut på Youtube. Inget fel med det men se till att de som prenumererar på ditt nyhetsbrev också får exklusiv information från dig.
Du måste ge dina prenumeranter mer för att de skall ha en anledning att stanna som prenumerant. Om du en gång i månaden gör något speciellt för dina prenumeranter och endast för dem så blir det ett större motstånd för dem att gå ur ditt nyhetsbrev.
Fallstudie
Detta är en favorit bland alla lead magnets som jag personligen tycker är väldigt intressant att både tillverka men också att ge ut min e-postadress till.
Jag kommer i framtiden göra en egen fallstudie i ett speciellt ämne och jag vet redan nu vad jag skall göra det inom. Jag har dock inte all data jag behöver än så det ligger en bit in i framtiden men jag vet redan nu att många kommer att lämna sin e-postadress för denna studie.
En tilltalande landningssida
Bygg alltid en snygg och informativ landningssida antingen i ett verktyg som Convertkit eller ett verktyg speciellt utvecklat för landingssidor.
Med en landningssida skapar du en speciell sida på din webbplats där allt fokus ligger på att besökaren skall gå med i ditt nyhetsbrev. Allt annat som de vanliga menyerna och alla andra alternativ som finns på en webbplats är borttagna på dessa typer av sidor.
Slutord
Jag hoppas att du via denna artikel har lärt dig vad en lead magnet är, hur du skall föra in den på din webbplats och vad det finns för typ av lead magnets. De typer jag beskrivit i denna artikel är givetvis bara en droppe i havet av alla typer du kan skapa.
Du bör själv fundera på vad som används i den bransch som du själv verkar inom och du bör kolla in alla dina konkurrenter vad de har för lead magnet till deras besökare.
Ett hett tips kan vara att kolla de webbplatser som har några år på nacken. De har redan hunnit plöja igenom olika lead magnets som inte fungerat så bra och har efter mycket tester förmodligen det bästa alternativet just nu på sin webbplats.
Om du inte använt dig av lead magnets tidigare är det nu hög tid att starta.
Lycka till.