Så du har redan satt upp olika formulär på din webbplats som samlar in e-postadresser från besökare och trafik har börjat trilla in på alla dina olika sidor på webbplatsen. Om du kommit hit så har du lagt en bra grund för att bygga ett lukrativt nyhetsbrev för din verksamhet. 

Även om formulär och pop-up fönster är bra att använda sig av så är det en sak som står ut för mig (och många andra med mig) när det kommer till att samla in prenumeranter och det är mina landningssidor jag använder mig av på mina webbplatser. 

En landningssida behöver inte ha med nyhetsbrev att göra även om jag i denna artikel kommer just fokusera på landningssidor för dina nyhetsbrev. 

Hur ser en landningssida ut? 

En landingssida är en (eller flera) sida på din webbplats där du vill att besökarna skall göra en enda sak. När de kommer till nyhetsbrev vill man såklart använda sina landningssidor för att konvertera så många besökare som möjligt av den trafik du får till din webbplats. 

En landningssida kan se ut på väldigt många olika sätt. Men för att ta ett exempel kan en landningssida se ut på följande sätt: 

Detta är exempel på landningssidor det verktyg jag använder mig av, Convertkit, som man kan bygga direkt i deras verktyg utan att använda sig av andra aktörer bara för att designa sin landingssida vilket är mycket smidigt. 

Vad kan du då använda en landningssida till? 

Det finns väldigt mycket du kan göra med de besökare som hamnar på din landningssida. Även om vi på denna webbplats mest fokuserar på att bygga större nyhetsbrev kan en landningssida användas till många olika saker. 

Här följer ett par exempel på vad dina besökare kan göra: 

  • Gå med i ditt nyhetsbrev
  • Lämna sin e-postadress för att ladda hem en e-bok, videokurs eller en automatisk e-postutbildning
  • Lämna sin e-postadress för att delta i en utlottning/tävling
  • Lämna sin e-postadress för att motta en rabattkupong
  • Köpa en produkt eller tjänst som du erbjuder
  • Registrera sig för ett webinarium eller event

Konverteringsgrad på en landningssida?

En vanlig fundering är hur många besökare som verkligen konverterar på en landningssida och tar man ett snitt så sägs det att kring 4% av alla som besöker en landningssida går med i ditt nyhetsbrev (om det var tanken med den landningssida du satt upp).

Men snittet är 11.5% på mina landningssidor som jag har ute på internet och det tycker jag är rätt ok. Om drygt 10 besökare av 100 går med på ett nyhetsbrev skall man vara riktigt nöjd.

Man kan göra riktigt mycket för att öka sin konverteringsgrad och om det kan du läsa mer om längre ned i artikeln. När man lägger ut en ny landningssida bör man alltid testa sig fram för att över tid öka antalet konverteringar.

Aktörer du kan avända dig av

Det finns många aktörer på marknaden som bara jobbar med landningsidor och jag skall snart ge dig ett par tips på aktörer du kan vända dig till. 

Då går du till att du först bygger din landningssida hos vald aktör som du sedan knyter ihop med den tjänst du använder dig av för dina nyhetsbrev. 

Men innan jag går in på vilka aktörer det finns för dig känner jag mig tvungen att först tipsa om det bästa alternativet. 

Det är helt enkelt att den tjänst du väljer för dina nyhetbrev också bör innehålla en funktion där du kan bygga dina landningsidor direkt i verktyget (som jag numera själv gör). Detta har två självklara fördelar. 

  • Du sparar pengar eftersom du slipper köpa på dig en extra tjänst bara för nyhetsbrev. Även om du inte har lika många valmöjligheter med inbyggda landningssidor så är detta val i de allra flesta fall gott nog. 
  • Det andra och det som kanske är mer värt än att spara pengar är att du håller ditt företag enkelt och gör det lättjobbat. Om du har allt i samma verktyg så går allt snabbt samtidigt som inget krånglar (vilket de ibland gör när man skall koppla ihop olika verktyg). 

Jag använder mig nu inte av någon av dessa eftersom jag bygger mina landningssidor direkt i verktyget Convertkit som jag använder mig av för min verksamhet men om du behöver en tjänst där du kan bygga landningssidor så kommer här ett par förslag: 

De landningssidor som är inbyggt i ditt verktyg

Det första alternativet jag skulle titta på om jag var dig är att använda landningssidor som är inbyggt i ditt verktyg. Jag använder som jag beskrivit tidigare Convertkit för mina nyhetsbrev men bygger samtidigt alla mina landningssidor i detta verktyg (här är ett exempel på en landningssida på denna webbplats tillverkad i Convertkit).

Att använda sig av inbyggda landningssidor i det verktyg du använder för dina nyhetsbrev ger två självklara fördelar:

  • Priset. Du slipper att addera ännu en tjänst och slipper på så sätt också kostnaden för ett extra verktyg.
  • Mindre strul. Ofta fungerar det bra att koppla ihop olika verktyg med varann men det är alltid lite strul när man skall göra det. Att ha det inbyggt har sparar mig mycket pengar men ännu mer i tid.

Även om jag endast kommer använda mig de inbyggda landningssidor som jag har tillgång i mitt verktyg i framtiden bara för det är så smidigt, så finns det faktiskt fördelar med att skaffa ett speciellt verktyg till det.

Du kan förmodligen öka din konverteringsgrad med ett verktyg som är speciellt framtaget för att skapa landningssidor. Detta för att det först finns väldigt mer alternativ och funktioner i dessa verktyg.

Personligen använder jag dock de inbyggda jag har tillgång till. Inte bara för att spara pengar utan den största anledningen är för att man sparar mycket tid samt att allt fungerar klockrent.

Leadpages

Denna tjänst använde jag mig innan jag bytte till Convertkit eftersom mitt dåvarande verktyg ej hade stöd för inbyggda landningssidor. Leadpages är en väldigt robust aktör inom detta fält och en av de första aktörerarna som slog igenom inom detta område. 

Jag var väldigt nöjd med detta verktyg och med över 200 olika designer på landningssidorna skall det vara konstigt om du inte hittar något som passar till din verksamhet. Priset börjar kring 25 dollar/månad och jag kan verkligen rekommendera denna tjänst. 

Såvida du inte har det inbyggt vill säga. 

Läs mer om Leadpages

Unbounce 

Den andra monstruösa aktören inom detta fält. Jag har inte personligen aldrig använt mig av denna tjänst men vet många som gjort det och älskar allt med detta verktyg. 

Det räcker att man kollar in deras webbplats för att bli imponerad och det ens innan man använt sig av själva verktyget. 

Detta verktyg är snäppet vassare än Leadpages men har även en prislapp därefter. Priset börjar kring 80 dollar/månad.

Läs mer om Unbounce

Thrive Architect

Om du skall köpa någon tjänst eller verktyg för landningssidor för du kolla på verktyget som heter Thrive Architect. Det är inte de mest finslipade verktyg men fungerar mycket bra.

Den främsta anledningen att jag kanske rekommernderar detta framför Leadpages och Unbounce är att Thrive Architect kommer med en engångskostnad vilket är en trevlig bonus.

Jag har detta verktyg själv och även om jag inte använder det så mycket just nu så bör detta vara ditt förstaval om du behöver ett verktyg, speciellt för att det kommer med en engångskostnad.

Läs mer om Thrive Architect

Värt att känna till

Detta var två tjänster, varav en jag använt mig av personligen i flera år är bara två av dussinet av liknande tjänster som går att välja på. 

De tjänster som finns förutom dessa två ligger på en högre prisbild och inget jag vill yttra mig om eftersom jag inte vet något om dem. 

Du kan tycka att det låter dyrt att addera en extra tjänst för dina landingssidor istället för att bara använda dig av Convertkit, som i mitt fall. 

Svaret på det är ett självklart JA, det blir dyrare. 

Men dessa verktyg kan ha en viktig roll i din verksamhet eftersom det finns väldigt många fler funktioner i dessa tjänster vad ett inbyggt kan göra. Det finns så många fler funktioner att det är det inte ens är lönt att gå in på i denna artikel. 

Men min erfarenhet säger mig att dock att de allra flesta som skall starta och driva nyhetsbrev inte behöver dessa avancerade tjänster såvida den tjänst som du använder för dina nyhetsbrev har en inbyggd funktion för detta.

Jag klarar mig otroligt bra med funktionerna som Converkit tillhandahåller även om man givetvis vissa gånger önskar man hade mer val och funktioner. 

Men jag älskar det minimala att använda en ända tjänst för att driva mitt nyhetsbrev. Om inte ditt verktyg har landningssidor inbyggt så kan du byta verktyg till Converkit (min starka och enda rekommendation) men vet även att andra populära tjänster för nyhetsbrev som Aweber, Getresponse och Mailerlite har en inbyggd funktion för landningssidor. 

8 ingredienser till en perfekt landingssida

Om vi summerar så långt så har du nu:

  • Trafik i form av besökare till din webbplats
  • En bra plan för kommande artiklar som gör att du över tid ökar trafiken till webbplatsen
  • Forumulär med en lead-magnet för varje arikel på din sida och förhoppningsvis även olika lead-magnets för de olika kategorierna på din webbplats (för att optimera antalet leads)
  • Slutligen någon form av tjänst där du kan skapa den viktiga landingssidan antingen i verktyget direkt eller i ett fristånde verktyg

Nu kommer 8 tips på hur du kan göra en landningssida som fungerar bättre än andra landningssidor på internet. 

Planering

Det viktigaste är att du i förväg planerar och strukturerar upp din landningssida med alla de delar och all information du vill skall finnas på landningssidan. 

Denna del kanske är den viktigaste delen av alla eftersom det är strukturen och innehållet och det buskap landningssidan förmedlar som kommer att omvandla dina besökare till dina prenumeranter. 

Målgrupp

För att konvertera så många besökare som möjligt gäller det även att du har din målgrupp spikad och klar. Tänk såhär:

  • Stämmer den leadmagnet till dina besökare? 
  • Riktar sig min landningssida till 20-25 åriga män eller 50-55 åriga kvinnor? Beroende på vilket är budskapet och innehållet du förmedlar rätt olika för dessa målgrupper.
  • Vad har de för intressen?

Ju bättre du kan ringa in den målgrupp du riktar dig åt och ju bättre lead magnet du kan göra åt denna målgrupp lättare kommer det vara att bygga upp ditt nyhetsbrev. 

När din målgrupp besöker din landningssida skall de känna att den sidan träffar dem rätt och att de känner igen sig i det du beskrivit i text och bild. 

Att pricka sin målgrupp är viktigt i många branscher men kanske extra viktigt när de kommer till nyhetsbrev eftersom man kan tjäna väldigt mycket pengar även på mindre nyhetsbrev, såvida man har prickat in sin målgrupp. 

En riktig bra rubrik

Det första en besökare ser på en landningssida är rubriken och det är viktigt att rubriken blir något som fångar intresset hos besökaren omedelbart. Gör rubriken lätt att förstå för besökaren utan att kunna missförstås. 

På en landningssida är det snabba beslut som tas av en besökare så det gäller att välja rätt ord utan att krångla till det. Om det finns någon tveksamhet var besökaren får av dig när denne kommer att ge dig sin e-postadress så finns det en stor risk att du inte får den.

En underrubrik som stöder huvudrubriken

Jag såg direkt mycket bättre resultat bara genom att addera en underrubrik till huvudrubriken. I vissa fall kan det behövas av den anlednigen att det kan vara problematiskt att förklara för besökaren i huvudrubriken vad det handlar om. 

I andra fall där man lätt kan förklara sin avsikt i huvudrubriken så kan underrubriken addera mer information runtom huvudrubriken viket gör erbjudandet ännu mer lockande för besökaren att ge dig sin e-postadress.

Lista

Det bästa med en landningssida, och vilket jag tror gör att dem samlar in mest prenumeranter till mig är att man i detalj kan beskriva vad besökaren får om den går med på nyhetsbrevet. 

Detta är något som inte går att göra i formulär man adderar i en artikel till exempel och jag tror att när besökaren kan läsa mer ingående, vad denna får om den går med gör att den känner större tillit och mindre skeptisk att lämna ut sin e-postadress. 

Jag förklarar ganska väl vad besökaren får tillgång till om den lämnar mig sin e-postadress. Om du ser på min landningssida här så ser du exakt vad du får tillgång till och den sidan är byggd efter de tips jag skriver om i denna artikel. 

Att vara utförlig och sudda bort att frågetecknen gör att ditt nyhetsbrev kommer växa i större takt än att allt är luddigt för besökaren. 

Bild eller/och video

Att addera en bild, eller kanske även en video du gjort själv kommer att öka förtroendet ännu mer. Om besökaren kan se och framförallt lyssna och titta på en video med dig och ditt budskap så kommer givetvis förtroendekapitalet att höjas ännu mera. 

Ett klart motiv per landningsida

När en besökare har landat på en landningssida så skall det finnas ett tydligt motiv för besökaren för att gå med i nyhetsbrevet. 

Besökaren skall under inga omständigheter vara tveksam vad ditt nyhetsbrev, eller nyhetsbrev-kurs kommer att handla om. 

Därför är det viktigt att varje landningssida du gör har ett tydligt syfte och att den inte handlar om 5 olika saker eftersom det bara förvirrar och kommer sluta med att du får mindre prenumeranter. 

Då är det avsevärt mycket bättre att skapa ett par extra landingssidor för din webbplats och på det sättet göra dem mer riktade till alla dina målgrupper på din webbplats. 

Jag driver personligen ett par bloggar. Och i varje blogg finns det ofta 3-4 kategorier men lite olika innehåll men ändå på något sätt knyts ihop med varandra. Jag gör alltid så att jag skapar en landningssida för varje kategori vilket jag kan fånga in fler prenumeranter på samma trafik än om jag bara hade en generell landingssida för hela webbplatsen.

A/B testa

Om man har landningssidor som får mycket trafik, antigen genom organisk trafik eller om du kör annonser mot en landningssida så kan det vara en bra ide att A/B testa sidorna när olika versioner kan få olika resultat. 

För att detta skall vara rent statisktist korrekt så bör trafiken till dessa sidor vara ganska hög om man skall kunna lita fullt ut på sitt test. 

Ju mer trafik du har till en ladningssida (eller vilken sida som helst egentligen) ju mer anledning finns det att A/B testa dina sidor för att kunna optimera antalet av besökarna som lämnar ut sin e-postadress

Tydlighet

När du använder dig av landningssidor så skiljer sig dee ofta med hur din webbplats ser ut. Det kan vara aningen förvirrande.

Detta kan du enkelt lösa genom att använda din logotyp samt använda dig av andra kännetecken som de sedan lång tid förknippar dig med. Så ta element från din webbplats till din landnigsida och kanske också använda dig av liknande färger.

Detta ger inte dina besökare tid att fundera vart de hamnat eftersom de känner igen sig direkt även om de ramlat in på en av dina landningssidor. 

Börja gratis med Convertkit

Om du inte redan har ett verktyg för dina nyhetsbrev och samtidigt vill bygga landningssidor för din blogg eller företag så kan jag verkligen det verktyg jag använder för alla mina nyhetsbrev:

Convertkit (klicka på länken för att lära dig mer om verktyget)

Du kan utan kostnad bli kund och skapa landningssidor hos dem och samla leads på din webbplats som du sedan kan göra utskick till, helt gratis. Jag skulle dock bli betalkund hos dem så du kan automatisera dessa utskick vilket gör allt mer hållbart.

Klicka på bilden här så får du en videokurs hur du snabbt samlar leads från din webbplats.

Slutord

Om du vill bygga större nyhetsbrev är det ett måste att komplettera dina vanliga formulär med mer utbyggda landningssidor. 

Om du gör det med din tjänst för nyhetsbrev som Convertkit eller om du använder dig av tjänster som Leadpages eller Unbounse som du sedan kopplar till dina nyhetsbrev spelar kanske mindre roll. 

Det viktiga är att du gör det.