Att få dina besökare på din webbplats att bli prenumeranter på ditt nyhetsbrev kan vara en svårare uppgift än vad det först ser ut att vara.
Idag skickas det väldigt mycket mail runt om i världen och folk börjar bli lite avtrubbade av nyhetsbrev och de tycker inte att det är lika självklart att gå med i ett nyhetsbrev nu som det var i början när detta var ett nytt fenomen.
När nyhetsbrev var nytt så gick folk med för det var nytt och spännande men den tiden är långt förbi och idag krävs det mer avancerade strategier för att få dina besökare att av eget bevåg börja prenumerera på ditt nyhetsbrev.
Strategier till fler prenumeranter
Även om en liten procent av alla dina besökare går med i ditt nyhetsbrev utan att tänka så är många idag väldigt reserverade för att gå med i ännu ett nyhetsbrev så det gäller att du kan stå ut och erbjuda något unikt för dina besökare.
Jag tänker i denna artikel tipsa om lite mer avancerade saker du bör införa i din strategi både innan din besökare blivit prenumerant men även saker du kan göra när prenumeranten har gått med i ditt nyhetsbrev.
Viktigt är att investerar i en tjänst som kan hantera de nya leads i form av prenumeranter du får via din webbplats. Jag använder mig av Convertkit och kan varmt rekommendera det om du ej använder någon tjänst för tillfället eller vill byta till en bättre.
Välj en nisch och håll dig till den
De som besöker din webbplats har antagligen gjort en sökning på Google som sedan har lett dem till din webbplats. För att lyckas med nyhetsbrev och överhuvudtaget få besökare att gå med i det nyhetsbrev du erbjuder så vill de i förväg veta vad de har att vänta sig.
Jag och många med mig är kräsen när det kommer till nyhetsbrev och om jag kommer till en sida som innehåller alla möjliga olika ämnen så är det nästintill omöjligt att lista ut vad nyhetsbrevet kommer handla om.
När inte besökaren snabbt kan avgöra detta kommer de heller inte att lämna ut sin e-postadress till ditt nyhetsbrev.
Om du däremot väljer ett specifikt område och håller dig till det samt ett par angränsande områden så kommer det inte vara några frågetecken för dina besökare.
Om de inte känner att ämnet eller de få ämnen du skriver om är intressanta så kommer de inte gå med men om de finner din webbplats det minsta intressant och att de snabbt kan få en större överblick om vad ditt nyhetsbrev skulle kunna handla om så är de mycket mer benägna att gå med i nyhetsbrevet utan att du behöver övertyga dem.
På denna webbplats kommer du mestadels kunna läsa om nyhetsbrev, sökoptimering samt hur man webbplatser i WordPress. Det finns som du ser en röd tråd i det jag skriver om eftersom du kan tjäna mycket pengar på internet om du kan behärska dessa tre områden.
Denna bild är kanske inte så klar just nu om du besöker min webbplats i ett tidigt skede eftersom jag nu håller producera mycket material till min webbplats. Men i framtiden kommer mina besökare inte att tveka om vad denna webbplats handlar om.
När min webbplats blivit mer klar i sitt syfte så kommer alla besökare att snabbt kunna läsa av min webbplats och märka vad de får tillgång till om de går med i nyhetsbrevet.
Din webbplats bör du också givetvis skala ned och fokusera på ett par ämnen som gärna hänger ihop för dina besökare. Detta är inte bra för dina besökare utan det är även bra för sökmotorerna som då lättare kan avgöra vad din webbplats handlar om.
Då får du mer organisk trafik för de ämnen du vill synas på som sedan givetvis slår över till mer besökare och fler prenumeranter.
Som du ser hänger allt ihop på ett naturligt sätt.
Dina mest besökta sidor
När du strukturerat upp din webbplats på ett sätt som gör den tydlig för dina besökare är nästa steg att hitta de sidor på din webbplats som ger dig mest trafik.
Varje webbplats har artiklar som drar mycket mer trafik än andra och nu gäller det för dig att hitta dessa.
Förmodligen är detta en enkel uppgift eftersom du förmodligen har någon form av tjänst som loggar dina besökare. Även om det finns flera hundra olika verktyg att välja mellan så har de alla flesta ett sätt där du snabbt och enkelt kan se vilka dina mest besökta artiklar är på din webbplats.
Om du mot förmodan inte har något installerat så går det använda andra tjänster på nätet där du kan få tag i denna information. Däremot blir inte den lika exakt som om du installerat något själv på webbplatsen.
Även om det finns väldigt många tjänster att välja mellan så rekommenderar jag endast att du använder dig av Google Analytics tillsammans med Google Search Console. Dessa tjänster drivs av Google och eftersom de även är den största sökmotorn så går dessa verktyg hand i hand med den.
Jag skulle kunna gå i god på att du utan tvekan får den bästa informationen med dessa två installerade på din webbplats. En annan sak som också är bra är att dessa också, förutom att de är de bästa, även är gratis att använda (förutom någon mer avancerad funktion för e-handel som kostar)
Efter att du sedan tagit ut de sidorna med mest trafik är det dags att börja samla upp prenumeranter på dessa sidor. Givetvis skall du försöka få besökare att bli prenumeranter på alla dina sidor men att börja med de sidor som har mest trafik påskyndar denna process.
På dessa sidor kan du pröva dig fram vad som fungerar bäst och på vilket sätt du kan få merparten av besökarna på dessa sidor att bli prenumeranter.
Nöjd dig inte att sätta in ett enkelt formulär där du förväntar dig att besökarna bara skall gå med i ditt nyhetsbrev. Även om du har mycket besökare på dessa sidor så måste även på dessa sidor få en anledning av dig att gå med.
Så det du erbjuder på dessa sidor skall gå hand i hand med den information som de läser på dina mest besökta sidor, annars faller allt platt.
Sedan finns det väldigt många sätt du kan få en prenumerant att gå med. Det finns verktyg som Optinmonster, Thrive Leads och många fler verktyg du kan integrera med den tjänst du använder för nyhetsbrev så du kan testa väldigt många olika typer av sätt att få dina besökare att bli prenumeranter.
Se till att erbjuda besökarna ett par olika sätt att gå med i ditt nyhetsbrev på alla de artiklar som har mycket trafik. Detta för att alla besökare fungerar olika och därför måste du se till att det finns olika sätt som gör dina besökare uppmärksammade på ditt nyhetsbrev.
Förutom ett vanligt formulär finns det massa olika typer av formulär och sätt som du kan införa på din webbplats och ett skall jag ta upp redan nu.
Två stegs double opt-in
Detta sätt är ett av alla sätt, förutom ett vanligt formulär som fungerat bra för mig och många andra.
Istället för att enbart ha ett formulär där de skriver sitt namn och adress så har du en knapp eller en bild där det du skriver något som gör att de vill hämta den information de tror de får tillgång till när de klickar på knappen eller bilden.
När de väl klickar så kommer det upp en till ruta som de, precis som vanligt får skriva in sitt namn och e-postadress för att få tillgång till det du vill ge dem.
På papperet är detta givetvis likadant som en vanligt tråkigt formulär däremot är det psykologiska i detta väldigt olika uppbyggt. Eftersom de tror att de skall få tillgång omedelbart till det som de vill ha genom att klicka på en bild så är det mindre motstånd.
När väl sedan fönstret hoppar upp när de klickar på knappen eller bilden så är de redan i sin tanke där så då blir steget att lämna ut sin adress mycket mindre.
Du kan tycka detta låter lite för enkelt och bra för att vara sant men jag råder dig att testa denna metod. Denna teknik har för mig och många andra fungerat väldigt bra för att bygga nyhetsbrev snabbare än jag kunnat gjort tidigare.
De nya prenumeranterna
Om du nu ser till att föra in de två saker jag skrev om ovan så kommer ditt nyhetsbrev att växa explosionsartat framöver. Det är dock den första tiden när prenumeranterna är nya som avgör om de kommer gå ur ditt nyhetsbrev eller bli en av de bästa prenumeranterna du haft.
Skillnaden mellan dessa alternativ är hårfin. Men jag skall nu ge dig ett par riktigt bra saker du bör tänka på och jobba med för dina nya prenumeranter.
Följer du dessa råd kommer du inte bara få ett riktigt starkt nyhetsbrev med lojala följare utan du kommer även att få bättre leveranssäkerhet och skapa större inkomster via nyhetsbreven
Personliga landningssidor
När en besökare blir prenumerant så skickas den nya prenumeranten till en sida som bekräftar att denne gått med i nyhetsbrevet. I de flesta verktyg finns dock möjligheten att skapa personliga landningssidor vilket också är en funktion du skall utnyttja dig av om den möjligheten finns tillgänglig.
Detta eftersom du kan använda den personliga landningssidor till din fördel och redan från start börja bygga en starkare relation med mer närvaro och omtanke.
Här kommer några ideér på hur du kan använda denna sida:
Be dem bekräfta din e-postadress
Jag har en hel artikel om double opt-in principen vilket är att den nya prenumeranten måste bekräfta sin e-postadress för att gå med i ditt nyhetsbrev.
På landningssidan kan du dock berätta för dem eller gärna visa dem i en video om hur de gör detta så det är glasklart för dem att de måste bekräfta sin e-postadress för att hamna på ditt nyhetsbrev.
Vitlista dina mail
Ibland hamnar dina utskick i mottagarens skräppost, även om du följt alla regler och rekommendationer du någonsin kan följa. På landningssidan kan du be din nya prenumerant att addera din e-postadress i deras adressbok.
Du kan även be dem markera dina mailutskick som viktiga och på det sättet markant öka dina chanser att dina utskick hamnar rätt.
Presentera dig själv och ditt företag
Även om du förhoppningsvis har vigt en sida på din webbplats där du presenterat dig själv så är det långt ifrån alla som har läst den innan de blir prenumerant på ditt nyhetsbrev. Gör det lätt för dem och tacka dem att de gått med på ditt nyhetsbrev.
Gör gärna en video (ja, jag vet det är lite jobbigt och pinsamt) eftersom det är det snabbaste sättet du kan ge dina prenumeranter en bild av dig själv. Berätta i videon vad de har att vänta sig från ditt nyhetsbrev och tacka dem än en gång att de gått med.
Sälja något direkt
Även om jag inte gör detta personligen så har jag hört många som använder denna landningssida till att försöka sälja en billigare produkt eller tjänst direkt de bekräftat sin e-postadress.
Även om jag tycker det är lite väl mycket och inte använder mig av denna teknik själv har jag läst många som gör detta. Jag har även sett det personligen på nyhetsbrev jag själv anslutit mig till så det är väldigt vanligt.
Tipsa om relevant information
Kanske har du skrivit många artiklar eller producerat videos i samma ämne som dessa prenumeranter nu vill ha mer information om. Länka då till ett par artiklar direkt på denna landningssida som de kan besöka direkt och läsa på ännu mer i ämnet.
Bekräftat prenumeration sida
När den nya prenumeranten har bekräftat sin prenumeration så skickas denna till ännu en landningssida. Den sidan är när de blivt en riktig prenumerant med bekräftad e-postadress och det är först nu de är din prenumerant på riktigt.
Denna sida kan du då fortsätta få dem att addera dig på olika ställen på nätet. Kanske ahr du en Facebookgrupp som är knuten till din webbplats. Du kanske driver en kanal på Youtube eller driver en podcast i dessa ämnen som du vet de också skulle vara intresserade av.
Denna sida är ypperlig att använda dig av för dessa ändamål.
Överprestera i de första utskicken
När de väl blivit prenumerant har du mycket du skall leva upp till. De förväntar sig förmodligen information i toppklass och du skall också producera och erbjuda dem det. Ett smart sätt är att försöka överleverera i dina första utskick.
Detta får den nya prenumeranten att känna att de hade tur att de hittade dig och ditt nyhetsbrev och om dina första utskick överlevererar så sänker det också lite ribban framöver och du kan komma undan med material som inte är lika tidsödande att producera.
Ett bra sätt är att i videoformat (betraktas som mervärde) lära ut ett snabbt tips eller knep som kommer få dina prenumeranter att tacka dig för lång tid framöver i det ämne du lär ut. Om du i de första utskicken kan tipsa om snabba hacks som dina prenumeranter kan göra för att komma framåt i det som de håller på med så kommer du direkt ha lojala följare under lång tid framöver.
Uppmana till konversation
Ett bra sätt att höja din öppningsfrekvens och få fler av dina utskick till dina prenumeranters inkorgar är att e-postleverantören märker att du och dina prenumeranter faktiskt skickar e-post mellan varann.
Detta är en stark signal för de som erbjuder e-postadresser att de utskick du faktiskt sänder ut är uppskattade och visar också att dina utskick bör komma i deras inkorg istället för i deras skräppost.
Så detta är mycket viktigt i början. Du kan i dina första utskick skriva en rad längst ned att de kan besvara detta utskick och ställa frågor eller liknande till dig.
Det bästa är om du har ork att från början skicka ett manuellt mail till den nya prenumeranten där du ber denne att svara dig och tipsa om vad just denne nya prenumerant vill lära sig av dig framöver.
Detta är både bra för de nya prenumeranterna som känner sig uppskattade men ger som sagt även en riktigt stark signal till de e-postleverantörer där ute som märker att ni har en äkta relation med varann.
Content snippet
Denna funktion är en funktion som det verktyg jag använder, Convertkit, just infört. Det är en typ av snippet du kan lägga längst ned i dina utskick(du kan läsa mer just om hur de löst det via denna länk).
Säg att du har en autoresponder som skickar ut 20-30 utskick per automatik. Dessa utskick har du ju skapat för att automatisera ditt företag och inget du vill gå in och ändra i alltför ofta.
Då kan du använda dig av en content snippet som sedan kan klistra in i alla dessa utskick. Därefter kan du på en sida i verktyget ända vad det skall stå i denna snippet. Kanske vill du tipsa om en speciell produkt eller tjänst, vid exakt rätt tillfälle.
Då är denna lilla funktion oumbärlig. Alla verktyg har inte denna funktion men det finns förmodligen andra verktyg du kan koppla ihop med ditt verktyg för nyhetsbrev så du kan få samma typ av funktion.
Detta är faktiskt en fantastisk funktion som du bör använda dig av.
Slutord
Som du märker kan du både före och efter en besökare blivit prenumerant göra en rad olika saker för att bygga både större nyhetsbrev. Vilka metoder du än väljer så är det alltid bra att testa dig fram om vad som fungerar bäst för dig.
Lycka till.