När man börjar bygga upp sitt nyhetsbrev så kan man lätt frestas att välja det alternativ som tillåter att man bygger sitt nyhetsbrev lite snabbare med tekniken som kallas single opt-in och har varit den teknik som utnyttjas mest.

Nu har dock de flesta gått över till double opt-in för sina nyhetsbrev och om vi skall vi spana in i framtiden så skulle jag tro att detta kommer att bli obligatoriskt för all marknadsföringen via e-post. 

E-postmarknadsföring har utvecklas enormt de senaste decenniet men det har även lagar och regelverket kring marknadsföring gjort allt eftersom allt större mängder med spam har skickat år efter år. 

I denna artikel skall jag förklara vad som är skillnaden mellan single och double opt-in och varför du endast bör använda dig av double opt-in framgent. 

Vad är single opt-in?

Så vad är egentligen single opt-in tekniken som de flesta använt från begynnelsen av nyhetsbrev? Detta är när du låter en besökare gå med på ditt nyhetsbrev genom att endast behöver fylla i sitt namn och e-postadress i ditt formulär för att sedan klicka gå med. 

Denna teknik används mest på grund av att det är det som kräver absolut minst från din besökare för att få din dem att bli prenumerant på ditt nyhetsbrev. Men då kanske du tänker, är inte de en bra sak? 

När e-postmarknadsföring var nytt så fanns det heller inte så mycket problem förknippat med detta och då fanns inga regelverk som höll koll på detta och all e-post som skickades i världen. Men under åren har problem kommit med spamutskick, GDPR och andra saker som gjort att man har fått se över alla lagar och regler om hur e-post får skickas. 

Man har likt på många andra områden i samhället fått gå in och styra upp det för att det inte fungerat och det har varit en bransch som haft rätt mycket problem. 

För att ingen skall missförstå så får man än idag använda sig av single opt-in och i de flesta verktyg finns denna funktion kvar. Frågan är dock hur länge det kommer tillåtas men jag tycker redan idag att du skall omfamna double opt-in för dina nyhetsbrev och jag återkommer senare till varför. 

Fördelar med single opt-in

Den mest självklara fördelen med single opt-in för dina nyhetsbrev är givetvis att dina besökare bara behöver skriva in sina uppgifter en enda gång och klicka på ok och sedan är de med på ditt nyhetsbrev. Det är lätt och en okomplicerad process både för dina prenumeranter men även för dig som äger själva nyhetsbrevet. 

Denna metod är också något som dina besökare räknar med. Att de skulle behöva bekräfta prenumerationen efter de fyllt i sin information en gång redan känns väldigt främmande för många vilket leder till att många än idag väljer single opt-in eftersom det är ett mer naturligt sätt för deras besökare. 

Du kan med denna teknik bygga ditt nyhetsbrev väldigt mycket snabbare än du kommer kunna med en double opt-in process vilket kan göra detta alternativ väldigt frestande att använda sig av och jag kan inte klandra din tanke. Från den dag jag skiftade från single till double opt-in så gick det direkt saktare att bygga mitt nyhetsbrev men jag har ändå aldrig ångrat mig.

Nackdelar med single opt-in

Det stora problemet med single opt-ins är att många som då går med i ditt nyhetsbrev inte öppnar kommande nyhetsbrev vilket gör att din öppningsfrekvens blir sämre. Till slut märker de företag som tillhandahåller e-postadresser att de nyhetsbrev som kommer från dig inte öppnas så frekvent som de önskar och ofta öppnas de inte alls. Detta märker till slut e-postleverantörer och till slut kommer dina utskick att markeras som skräppost. 

De som använder single opt-in metoden rapporterar också att deras utskick till mycket större del än de som använder double opt-in hamnar i skräpposten hos mottagaren än till inkorgen där den bör hamna. En av rot orsakerna kan vara att man med double opt-in på ett sätt berättar för den leverantör man använder sig av att man godkänner att ta emot nyhetsbrev från en vill person eller företag. 

Sedan har vi inom EU en helt ny lag att hålla reda på och det är givetvis GDPR och single opt-in strider mot det regelverket så man bör i alla fall som är möjligt att undvika single opt-in om man har möjlighet. 

Vad är double opt-in?

Till skillnad mot single opt-in behöver prenumeranten efter det att denna fyllt i sina uppgifter på din webbplats, gå tillbaka till sin e-post och öppna det meddelande som kommit från dig och gå in i det meddelandet och bekräfta sin prenumeration av ditt nyhetsbrev. 

Som du märker blir denna process ett extra steg innan du får ta del av denna prenumerant på riktigt så du kan börja sända nyhetsbrev. Double opt-in processen medför även att många som besöker din sida och hade för avsikt att gå med i ditt nyhetsbrev kanske tillslut inte är med i nyhetsbrevet för att denna inte förstått att man skall bekräfta sin prenumeration. 

Det finns en rad fördelar med double opt-in som du säkert redan förstått om du läst artikeln fram till nu men jag tänkte gå igenom fördelarna lite mer på djupet nu

Bättre engagemang

Många studier har visat att de nyhetsbrev som använder sig av double opt-ins har mycket bättre engagemang bland sina prenumeranter. De har redan dee gick med aktivt bekräftat att de vill ta emot just dina utskick så kanske är detta resultat inte häpnadsväckande. 

Men ett nyhetsbrev många ha prenumeranter som både öppnar och engagerar sig i den information du skickar ut och delta aktivt genom att klicka på dina länkar du har i dina utskick för att du skall kunna skapa en inkomst på ditt nyhetsbrev och dina prenumeranter. 

Bättre öppningsfrekvens

En annan fördel som kommer med double opt-ins är att öppningsfrekvensen är väldigt mycket högre än med single opt-ins. Öppningsfrekvens är ett mätvärde på hur många av dina prenumeranter som öppnar det nyhetsbrev som du skickar ut och ligger i deras inbox. 

En hög öppningsfrekvens ger e-postleverantören svar på tal att de verkligen vill få dina utskick vilket leder till att dina utskick då också hamnar i deras inkorg och ej i deras skräppost. Double opt-in tekniken genererar också fler prenumeranter som avser att stanna på ditt nyhetsbrev en längre tid. 

Ryggen fri

Du har också med double opt-in ryggen fri när det kommer till GDPR och andra regler och lagar. Det har till och med hänt att jag någon gång blivit kontaktad av en prenumerant när denna undrat varför jag skickar ut nyhetsbrev till denna fast den helt på egen hand gått med själv. Då kan man lätt ta fram uppgifter när de gick med och att de har bekräftat det en gång i tiden och det brukar lugna dem väsentligt. 

Botar

Nu använder jag även en funktion som finns i det verktyget jag använder för mina nyhetsbrev, Convertkit, där man kan addera en liten ruta där man måste klicka i att man är en människa och ingen automatiserad bot som driver omkring.

Denna funktion som tillsammans med double opt-in funktionen har satt stopp för alla automatiska (botar, ej fysiska människor)  prenumeranter på alla mina nyhetsbrev vilket gör att jag har ett problem mindre i min verksamhet. 

Nackdelar med double opt-in

Det finns givetvis en sak med double opt-in processen som upplevs som negativ och det är att det tar längre tid att bygga ett stort nyhetsbrev med double op-tin eftersom prenumeranten också måste bekräfta sin prenumeration innan denna kommer med på ditt nyhetsbrev. 

Även om det visserligen är sant på ett sätt så kan jag bekräfta, eftersom jag själv bytt till double opt-in själv att kvaliteten på mina nyhetsbrev har blivit väldigt mycket bättre.

Sedan skall man också ta i beaktning all den tid man slipper sitta och rensa bort dåliga prenumeranter som man får med single opt-in tekniken. 

Mer läsning

Tänkte innan jag avslutar denna artikel tipsa om andra matnyttiga artiklar på denna webbplats:

Slutord

Det är givetvis upp till dig att avgöra om du väljer att köra single eller double opt-in men jag har testat både och och måste säga att jag föredrar double opt-in alla dagar i veckan.

Du kommer med det få ett bättre nyhetsbrev med bättre öppningsfrekvens och med mer engagerade prenumeranter.