Det finns väldigt många strategier man kan använda sig av om man vill öka antalet prenumeranter på sitt nyhetsbrev och jag har redan skrivit en artikel om detta men man kan aldrig få för många strategier.
Alla strategier passar inte alla människor vilket inte är konstigt eftersom vi alla är olika med olika kunskaper så det det gäller att snappar upp alla strategier man hittar så man kan välja ut dem som passar en själv bäst.
Samla alltid nya leads
Eftersom det är troligt att du redan har en webbplats av något slag så skall du se till att din webbplats samlar in leads. Det vill säga, konvertera din trafik till din webbplats till nya prenumeranter och se till att göra detta dygnet runt, året om.
Det finns väldigt många sätt man kan använda sig av när samlar in nya prenumeranter på en webbplats och jag tycker man skall använda sig av så många olika knep som är möjligt (utom möjligtvis pop-up rutor, återkommer till varför längre ned i denna artikel).
Detta för att alla dina besökare till din webbplats fungerar olika och har olika mål med sin verksamhet och de vill också lära sig på olika sätt. Vissa tycker att bästa sättet att lära sig något är att kolla på en videokurs du gjort medans andra bara gärna läser sig till sin kunskap.
Det gäller att skapa leds för alla så du kan locka alla att börja prenumerera på ditt nyhetsbrev för om du bara väljer en lösning så kommer du tappa rätt många på vägen.
Du behöver kanske inte göra en rad olika leads som passar olika målgrupper utan gör istället en bra lead magnet som passar alla eftersom den kanske både:
- Kan ses (och kanske även laddas hem) i videoformat
- Du kan skriva och med text och bilder förklara det du gjorde i videon för de som gärna läser istället för att se videos
- Du kan konvertera videon till en ljudfil som prenumeranterna kan streama och/eller ladda hem och lyssna på sin mobila enhet i off-line läge.
Som du ser kan man anpassa en lead magnet på en rad olika sätt som gör att man kan attrahera alla typer av människor att ladda hem i princip samma lead magnet, bara i olika format.
Lästips:
Förkovra dig djupare i leadsgenerering
PPC
Man kan bygga ett stort nyhetsbrev via PPC (betaltrafik) också om man har en budget som tillåter detta eftersom det kan vara en rätt dyr process.
Jag använder mig av denna teknik med framgång på vissa av mina egna webbplatser och hjälper även en del kunder med detta. Om du vet vad varje ny prenumerant som går med i ditt nyhetsbrev är det väldigt lätt att använda sig av betaltrafik.
Om man är ny eller kanske inte har någon aning om vad en ny kund är värd för sitt företag så kan det vara lite knepigare att använda sig av betald trafik.
Ett tips är att göra några sidor som bara är till för betald trafik och som du inte behöver kunna ta långt upp i sökmotorerna. Det finns väldigt många fördelar att bygga ut sidor på sin webbplats som bara är för PPC och jag kommer skriva en artikel bara om det senare men de två stora sakerna är:
- Du kan optimera sidan till 100% för de sökord du betalar för vilket håller ned kostnaden. Man kan säga att ju sämre dina annonser matchar dina sidor, alltså det som dina besökare kommer till ju mer kostar det för dig (och ju sämre blir det eftersom dina nya besökare blir förvirrade om annonsen de klickar på och den sida de kommer till inte matchar ihop).
- Du kan på de sidor du annonser på också använda dig av exit-pop-up. Det som då händer när en besökare kommer till din sida tänker klicka ned den så kommer det upp en ruta som erbjuder något i utbyte mot deras e-postadress.
Även om det fungerar att ha likadana popups på hela din webbplats är det något jag skulle avråda på sidor som du vill ha organisk trafik till. Detta på grund av att Google inte vill visa sidor i toppresultaten på olika sökresultat som använder sig av denna metod.
Men på sidor som du bara skapar för din PPC har du ju inget att förlora så där skulle jag använda mig av någon tjänst. Jag använder den funktion som finns inbyggt i Convertkit, det verktyg jag använder för mina nyhetsbrev. Denna funktion finns dock i flera verktyg och finns massvis med tilläggstjänster som ebjuder denna funktion med.
Sökoptimering
Att använda sig av sökoptimering är mitt favoritsätt att bygga större nyhetsbrev eftersom det är en källa av strid ström av trafik man kan konvertera till prenumeranter. Det bästa är att du själv kan göra detta genom att producera bra innehåll för din webbplats.
Man kan säga att detta sätt är en gratis källa till nya prenumeranter och så kan man iofs tolka det men tid är också pengar. Så antingen måste du, eller måste du anställa någon som producerar innehållet för din webbplats.
En negativ (som också kan vara en positiv) sak är att sökoptimering tar tid och kan vara lite komplicerat. Jag har själv jobbat med sökoptimering under många år så för mig är det en rätt enkel process.
Men du kommer att pröva ditt tålamod eftersom det tar mellan 6-14 månader tills nytt innehåll har möjlighet att synas på bra placeringar i sökmotorerna. Även om det tar tid att skriva och producera samt även vänta på det nya innehållet skall synas bra i sökmotorerna är detta något du bör lägga ned mycket tid på.
Detta eftersom när du väl gjort detta och innehållet får mycket besökare från sökmotorerna år efter år. Detta blir helt gratis och det är svårt för dina konkurrenter att producera samma innehåll.
Eller åtminstone tar det upp till ett år innan de syns lika bra som dig med deras innehåll och då har du redan ett stort och välmående nyhetsbrev.
Webinars
Att hålla seminarium inom det du håller på med stärker ju ditt varumärke men oftast är seminarium både kostsamt, bökigt och en ganska krånglig process att få ihop.
Annat är det då med webinarium och att ta dina seminarium in på internet och detta har gjort stor skillnad i mitt eget företag. Jag har håller webinarium inom nyhetsbrev, sökoptimering och ett par andra ämnen och det är ett av de bästa sätten att få in mer leads nu men även i framtiden skulle jag tro.
Jag använder mig av verktyget Demio för mina webinarium och älskar verkligen det men det finns massa verktyg på marknaden för just detta ändamål. Se bara till att det verktyget som du väljer kan skapa automatiska webinarium.
Jag har själv via Demio byggt upp 3 webinarium jag använder för att samla på mig nya prenumeranter som är färdiginspelade webbinarium som fungerat otroligt bra för min verksamhet.
Jag är dock säker att denna metod går att genomföra med väldigt bra resultat oavsett vilken bransch du är i eller vad du håller på med.
Livechat
Om du driver e-handel eller har en produkt eller tjänst som du erbjuder så finns det stor chans att du även använder dig av någon tjänst för livechat där besökare kan ställa frågor till dig när de besöker din webbplats.
Även om du förmodligen inte har möjlighet att jämt sitta och besvara frågor direkt och personligen så finns det i de flesta av dessa tjänster möjlighet för besökaren att ställa sin fråga i chatten och lämna sin e-postadress som du sedan kan skicka svaret till.
Du kan sedan givetvis besvara frågan som besökaren har ställt sedan kan du också följa upp med fler meddelanden och erbjudanden till besökaren. Jag skulle kanske vara lite försiktig att skicka meddelanden och mail som denna besökare inte är beredd på eftersom denne egentligen bara ställde en fråga.
Jag vet dock flera bekanta som använder sig av live chat och de har alla sagt att det bidragit positivt till deras försäljning på nätet. Jag kommer själv att använda mig av live chat om inte alltför länge eftersom jag skall producera och sälja ett par utbildningar på nätet.
Live chat är bra för alla företag men kanske speciellt bra om du driver e-handel, har en produkt eller erbjuder någon form av tjänst.
De två lösningar jag kollat på och som jag kommer testa för min verksamhet är Olark och Chatbot.
Mer läsning
Så var tar du vägen från denna artiklar? Som tur är så har jag skrivit många artiklar som är relaterade till denna. Vad sägs om någon av följande:
- Kom igång med ditt första nyhetsbrev
- Skapa en passiv inkomst med automatiska utskick
- Varför skall man använda double opt-in?
- Därför är landningssidor oumbärliga för mindre företag
Slutord
Här fick du 4 lite annorlunda vägar att bygga upp dina nyhetsbrev som har fungerat bra för mig(även om jag inte personligen testat det sista själv) och som också bör fungera bra för din verksamhet.
Jag kommer nog gå in djupare i alla dessa ämnen i framtiden eftersom de är ganska stora ämnen var för sig men kan redan nu vara något du behöver pröva i din egna verksamhet om du känner dig ha fastat lite.